6 av 10, har ingen större koll på vad andra äter till jul. Håller mig till det jag tycker är gott på ett julbord, det vill säga potatis gravad lax, sill, ägg med kräftstjärtar, prinskorv, skinka, köttbullar och Jansson. De sistnämnda tillagar jag själv.

Samma mat blir det till påsk, det är bara etiketterna på musten som skiljer dessa högtider åt.

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 794 andra personer (95%) som har gjort quizet "Har du koll på julmaten?"

J
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 989 andra personer (95%) som har gjort quizet "Har du koll på julmaten?"

1 kg julskinka per person och år?! Är det bara jag som tycker att det låter orimligt mycket?

• Gilla
4774
  • Laddar…
hsd
J jalmars skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 989 andra personer (95%) som har gjort quizet "Har du koll på julmaten?"

1 kg julskinka per person och år?! Är det bara jag som tycker att det låter orimligt mycket?
Du menar väl att det låter lite väl smått

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 094 andra personer (95%) som har gjort quizet "Har du koll på julmaten?"

4774
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 099 andra personer (95%) som har gjort quizet "Har du koll på julmaten?"

4774
J jalmars skrev:

Tycker oxå att 1kg låter väl mycket men har man en skinka på 3,5kg på 2 personer samt en katt så kan jag beskriva det såhär: Maken äter 2,5kg, jag och katten delar lika på 1kg. Så åtskilliga äter betydligt mer andra betydligt mindre men slår man ut det så blir det 1kg/per/år.

Sedan sparar man ju en del av skinkan, både till ärtsoppan och till julens godaste pyttipanna på resterna av köttbullar, prinskorv, skinka, kalkon och hasselbackspotatis 😄

• Gilla
jalmars
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 428 andra personer (95%) som har gjort quizet "Har du koll på julmaten?"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.