Jag har tidigare i detta forum ställt frågor om wirsbos q&e-koppling och i stort sätt endast fått negativ kritik.

Trots allt dåligt jag har hört så föll jag för wirsbos egen marknadsföring och skaffade mig ett q&e-verktyg och började expandera och måste säga att jag är grymt nöjd än så länge, vansinnigt smidigt.

Först provtryckningen utfördes i helgen, det var ett antal T-kopplingar och övergångar som skulle kollas. För att trycksätta systemet fick jag klämma dit några tillfälliga Q&E-kopplingar, enligt instruktionen ska man vänta minst 30 minuter innan man provtrycker, jag väntade kanske 2 minuter... Dessutom slarvarde jag lite och tryckte inte till kopplingarna helt, de var ju som sagt tillfälliga och jag ville se hur lätt de släppte...

Efter provtryckningen kunde jag konstatera att det inte kom en enda droppe vatten på ett enda ställe... Förutom vid själva anslutningen till tappvattnet som jag använde för att provtrycka... den enda kopplingen som var av klämringstyp.. Där kom det 3-4 droppar...

Är det någon som har några konkreta belägg för varför de inte gillar q&e? Eller är det bara okunskap?

Vidare så har jag även frågat om återanvändning av kopplingar och det är ju faktiskt rimligt lätt att klippa bort pexen och bara sätta dit en ny stoppring...

Motviljan beror nog mest på okunskap, och gammalt tyckande, det ska vara lin, rörtänger och rostiga ledningar :)
För småhusägaren är kanske priset för verktyget lite högt, i kombination med att man antagligen inte behöver göra så många kopplingar i sitt hem, som dessutom ofta har ett metallrörsystem.
Kopplingarna går alldeles utmärkt att återanvända, även klämringskopplingarna, om det är "rätt" typ av koppling, dvs den med öppen/slitsad klämring,
Den går att pilla loss oskadad, för att sedan dra ur stödhylsan/tätningen oskadad.
Jag har använt Q&E i snart 10 år, och finner ingen anledning att sluta, de enda gångerna det kan komma någon droppe, är när det är ett hyfsat antal minusgrader, då behöver slangen längre tid på sig att krympa

Nu förstår jag inte riktigt... Vad gör du mer än trycker i PEX-röret? Vad är det som håller det hela tätt så att säga?

Jag har nog använt flera tusen Q&E kopplingar men bara när det har specifikt föreskrivits i handlingen.

Det som är bra är att den är i stort sett alltid tät om man väntar innan man släpper på vattnet.

Det som är dåligt är åtkomligheten när det är trångt, tången är för otymplig och ska man expandera mycket så använder man ett hydraliskt verktyg som är ännu otympligare.

Sen sväller rören efter att ha varit trycksatta en tid, Då är det inte kul att försöka få på plastringen, Men det får man väl skylla på Wrsbos pex snarare än kopplingarna.

Roths IS-system funkar mycket bra.

Q&E handlar till 99% om att spara tid.

Som hemmapulare behöver jag inte spara tid. Eller rättare sagt, tidsvinsten på en installation är för liten för att motivera kostnaden för ett verktyg.

Att man inte vill använda Q&E betyder väl inte att tekniken är dålig? Jag har tittat på systemet innan jag gjorde vvs-installationen här i huset men avstod pga kostnaden.

Det förstår jag inte riktigt..
Att koppla tex en fördelare går ju mycket fortare med klämringskoppling eller pressmaskin.

Jenzza skrev:
Att koppla tex en fördelare går ju mycket fortare med klämringskoppling eller pressmaskin.
Jaha.

Om det inte går fortare att jobba med Q&e när du gör en vvs-installation förstår jag inte alls poängen med systemet.

Jenzza skrev:
Pressmaskin vet jag inte hur det är med men klämringskopplingen kan ju omöjligen gå fortare. Expandera gör du inom loppet av sekunder och sedan är det bara att trä pexen över nippeln och allt är klart.

Sen är ju risken för fel betydligt mindre och du slipper efterdra och dona...

MathiasS skrev:
Q&E handlar till 99% om att spara tid.

Som hemmapulare behöver jag inte spara tid. Eller rättare sagt, tidsvinsten på en installation är för liten för att motivera kostnaden för ett verktyg.

Att man inte vill använda Q&E betyder väl inte att tekniken är dålig? Jag har tittat på systemet innan jag gjorde vvs-installationen här i huset men avstod pga kostnaden.
MItt i prick. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.