1 717 läst ·
38 svar
2k läst
38 svar
PWM till Router och RPI
Googlade runt lite och hittade följande:
https://www.shelly-support.eu/forum/thread/4939-power-supply-noise/
Kanske inte är relevant?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.shelly-support.eu/forum/thread/4939-power-supply-noise/
Kanske inte är relevant?
Jag tror det kan funka. Inte optimalt eftersom du måste se till att alltid köra 0% eller 100%. Vore trevligt om firmwaren hade stöd för att stänga av dimning, men jag tror inte så är fallet. Hursomhelst tror jag inte det skadar att testa.
Nä tror inte det heller. Jag tänkte istället göra en fast ON/OFF knapp i HA men det e klart går jag in i Shelly appen kan jag mycket väl av misstag börja dimma.T tomasfr skrev:
Nörderi skulle nog de flesta säga men…..
Nyttan skulle vara att se hur mycket ström olika saker som jag kopplar in på fritidsbatteriet drar. Då kan jag dels konfigurera till exempel RPIn eller Routern att dra så lite som möjligt samtidigt som jag kan räkna ut hur länge min backupström kommer räcka vid strömavbrott.
De senaste åren har jag haft några otrevligt långa strömavbrott. Då sitter jag en bit ifrån sommarstugan och undrar över temp, snödjup på taket osv.
Nyttan skulle vara att se hur mycket ström olika saker som jag kopplar in på fritidsbatteriet drar. Då kan jag dels konfigurera till exempel RPIn eller Routern att dra så lite som möjligt samtidigt som jag kan räkna ut hur länge min backupström kommer räcka vid strömavbrott.
De senaste åren har jag haft några otrevligt långa strömavbrott. Då sitter jag en bit ifrån sommarstugan och undrar över temp, snödjup på taket osv.
jag vill samtidigt ha möjlighet att till exempel stänga av vissa saker för att strömmen ska räcka längre för det fall fritidsbatteriet börjar laddas ur för mycket.
Så perfekt vore:
12 v DC 2-4xrelä med strömmätning
Så perfekt vore:
12 v DC 2-4xrelä med strömmätning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Precis. Ett reläkort med direkt strömmätning (eftersom det är 12V DC) och gärna en ESP32 på samma kort också.
T.ex:
https://thepihut.com/products/power-monitoring-hat-for-raspberry-pi
och
https://thepihut.com/products/raspberry-pi-relay-board
och några kodrader.
https://thepihut.com/products/power-monitoring-hat-for-raspberry-pi
och
https://thepihut.com/products/raspberry-pi-relay-board
och några kodrader.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Men om man har ett separat reläkort med en ESP32 (som inte drar särskilt mycket) kan ju detta slå på RPi:n med jämna mellanrum enligt ett schema. RPi!n kan ju då ”kolla läget”, skicka ett meddelande att den är vaken en stund till tills ESP32:n stänger butiken igen. ESP32 har deep sleep som drar typ 2mAh.