Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jag har lyckats få en kopia av Puustellis avtalsblanketter, då jag tyckte att det kunde vara intressant att se hur de ser ut (kan ju inte uttala mig exakt hur de har sett ut för någon annan onämnd person). Men i alla fall så ser huvudblanketten ut enligt följande (jag har färgmarkerat vissa meningar):

puu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man då enbart ser på detta avtal, utan några bilagor, så har parterna i stort sett inte kommit överens om någonting, då allt står specificerat i bilagor. Man har t.ex. inte kommit överens om att något monteringsarbete överhuvudtaget skall utföras, om man inte tar hänsyn till bilagor.

Detta specificeras istället i bilagan Arbetsspecifikation som ser ut enligt följande:

puu2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så... Vill inte göra allt för långtgående kommentarer om detta, då jag naturligtvis inte kan veta om alla Puustellis kunder får ett likadant avtal, men tyckte det kunde vara intressant att se hur ett Puustelli-avtal ser ut trots allt...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nimajneb och 3 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Känns igen, ska bli spännande att få läsa alla bror duktigas kommentarer till det här avtalet.

• Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Mmmmm...

Precis detta vi hela tiden anat vara anledningen till att det aldrig visats ju.

Är det detta avtal de använder sig av så är det ju vääääldigt klart och tydligt vad som ingår och inte ingår tycker jag.
Man behöver ju knappast vara Einstein för att förstå iaf... :)

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Ja precis så, det är kanon att du lagt tid på detta så alla som vill veta hur det ser ut nu själva kan läsa innantill, och kanske tänka över det som skrivits. Till alla som tydligen hyser agg till hantverkare kanske skulle fundera ytterligare en gång innan ni spyr er galla över alla hantverkare.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi köpte ett Puustelli kök för ca 2 år sedan och säljaren i fråga gjorde det helt klart om vad som ingick och inte ingick i priset. Han gick igenom avtalet punkt för punkt så det var absolut inga oklarheter. Det var eg bara ett irritationsmoment och det var att firman som monterade köket extrafakturerade en hel del grejer av "misstag", saker som borde ha ingått eller som inte utförts. Typ täckpapp på golvet även fast det redan fanns på plats, sophantering även fast vi hanterade den själva, el jobb som vår elektriker redan utfört, elektrikern hade dessutom debiterat 2 timmar för att ha hjälpt snickaren packa upp skåpstommarna och sedan var en del andra småsaker. Men efter ett samtal med säljaren så fixade det sig. Förövrig så vill jag bara tillägga att vi är otroligt nöjda med köket, säljaren och monteringsjobbet.

Nu tycker jag det är helt fel att se detta som någon form av rättfärdigande för hantverkarskrået.
Däremot om det är detta avtal som TS, i den låsta Puustelli tråden, hänvisar till så är det högst förståeligt att det aldrig lyftes fram.

Jag får en fadd smak i munnen och det känns mer som en förtalskampanj mot Puustelli, kanske från en konkurrent.

Tycker nog att en moderator borde forska lite närmare i detta.

Fortfarande står jag dock för att Puustelli bedriver ett medvetet skattebedrägeri.

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Kan bara konstatera att väldigt många s.k Experter gick och la sig väldigt tidigt igår... eller ? :P

Hittar iaf inga uppkäftiga inlägg här. ;)

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Nu tycker jag det är helt fel att se detta som någon form av rättfärdigande för hantverkarskrået.
Däremot om det är detta avtal som TS, i den låsta Puustelli tråden, hänvisar till så är det högst förståeligt att det aldrig lyftes fram.

Jag får en fadd smak i munnen och det känns mer som en förtalskampanj mot Puustelli, kanske från en konkurrent.

Tycker nog att en moderator borde forska lite närmare i detta.

Fortfarande står jag dock för att Puustelli bedriver ett medvetet skattebedrägeri.
Det handlar inte om rättfärdigande för något hantverksskrå, men ibland kan det kännas lite gött bara.
Nu hade ju TS (i den stängda tråden) köpt ett kök av puustelli och riktigt så cool och undercover kan nog inte en konkurrent vara.

Troligtvis lite bitter för han sovit under kontaktskrivningen och lite besviken på montören ifråga.

Han har lagt ut sitt brev world wide web minst sagt :)

• Gilla
cecar33 och 3 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Det handlar inte om rättfärdigande för något hantverksskrå, men ibland kan det kännas lite gött bara.
Nu hade ju TS (i den stängda tråden) köpt ett kök av puustelli och riktigt så cool och undercover kan nog inte en konkurrent vara.

Troligtvis lite bitter för han sovit under kontaktskrivningen och lite besviken på montören ifråga.

Han har lagt ut sitt brev world wide web minst sagt :)
Håller med dig.

Åter igen har det visat sig att dom drev som ibland uppstår är helt uppåt skogen.

Amatörjuristerna i den tråden får väl slicka sina sår och hämta nya krafter innan dom börjar jaga en nya ambulans.

• Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
Se där ja, ett redan ifyllt färdigt avtal, anpassat exakt för att passa Puustellis påståenden. Det känns inte helt långsökt att tro att det kommer från Puustelli själva, via någon branschkollega som för deras talan här i forumet. Vi vet ju att de är aktiva.

För det är ju trots allt så, att avtal anpassas för varje situation, och här är det redan ifyllt från topp till tå. Nej, det enda som ger fadd smak i munnen är detta agerande från Puustelli själva och dess belackare.

Intressant också att konstatera att paragrafen Bilagor ser ut precis så som förutsågs i den stängda tråden baserat på den trådstartarens beskrivning, och att vi här, liksom där, inte får se alla bilagor, vi får inte ens se alla sidor. Man kan undra om TS i den andra tråden inte heller fick det.

Att vissa kan vara så lättlurade är smått fascinerande måste jag säga.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
På vilket sätt skulle det här vara "tydligt"?

Där är en lista med icke ikryssade namn på diverse tilläggsavtal. Och Den "lurade" kunden har inte fått något tilläggsavatal presenterat för sig, än mindre satt någon signatur på tilläggen som på själva avtalet.

Observera att på tilläggsavtalet så är de berörda alternativboxarna ikryssade så en icke ikryssad box betyder uppenbarligen att den inte gäller.

Personligen skulle jag inte gå i den fällan, men puustelli har inget case om avtalet ser ut sådär, och inte heller har påskrivna bilagor.

Jag hyser ingen agg till hantverkare, har med något enstaka undantag bara anlitat jättebra hantverkare (som enligt egen utsago aldrig har problem med "strulande" privatkunder, bra hantverkare brukar tydligen ha "turen" att aldrig råka ut för klagande kunder), men jag har väldigt svårt för folk som generellt beklagar sig över struliga konsumenter, framförallt på ett konsumentforum.

Men det här ämnet är stängt sedna i går eftermiddag så jag stänger även den här tråden nu.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.