En enkel fråga: varför väljer man att putsa en betongvägg jämn, jämfört med att spackla den med tex Finja Laga vägg(betpngspackel)?

Hade hemma en firma som skulle jämna till väggarna, för vi har tagit bort mycket gamla tapetrester och organiska spackel och fått gropar och ojämnheter osv. Resultatet är dock ca 2 cm pålägg på väggen. Detta på samtliga väggar för ju mkt rumsyta försvinner.

Min fråga är varför man väljer att putsa när man kan spackla? Är det enklare? Det verkar inte vara så mycket snabbare i varje fall. Men vad säger ni är främsta skälet till val av teknik här?

• Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
Jag skulle säga att man kan åtgärda större ojämnheter med puts. Om väggen inte är riktigt lodrät till exempel. Kan man leva med att väggen lutar och har ojämnheter där nivån ändras kanske en halv cm över en meter så är det enklare att spackla. Finns sådana ojämnheter och man vill bli av med dem är det puts som gäller.

A Avemo skrev:
Jag skulle säga att man kan åtgärda större ojämnheter med puts. Om väggen inte är riktigt lodrät till exempel. Kan man leva med att väggen lutar och har ojämnheter där nivån ändras kanske en halv cm över en meter så är det enklare att spackla. Finns sådana ojämnheter och man vill bli av med dem är det puts som gäller.
Ok, rimligt. Ett alternativ skulle kunna vara att slipa ev då? Men säkert ännu svårare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.