Hej,

Jag tänkte putsa mitt garage och har köpt hem ”Fiberputs B” från Finja och diverse attiraljer. Samt kollat på youtubeklipp i mängder

Men jag har inte kläm på några saker, som t.ex hur länge man skall vänta innan man går igång med putsbrädan? Och hur gör man om man inte hinner klart utan måste avbryta?

Och om det finns andra trix som jag borde känna till såklart!

G Galten skrev:
Hej,

Jag tänkte putsa mitt garage och har köpt hem ”Fiberputs B” från Finja och diverse attiraljer. Samt kollat på youtubeklipp i mängder

Men jag har inte kläm på några saker, som t.ex hur länge man skall vänta innan man går igång med putsbrädan? Och hur gör man om man inte hinner klart utan måste avbryta?

Och om det finns andra trix som jag borde känna till såklart!
Jag kan tyvärr inte ge dig några råd men jag har försökt själv och tyckte att YT-klipsen är himla optimistiska. Jag tror det krävs en massa övning innan det blir bra. Men jag hoppas du har mer talang än jag.

Gav mej på projektet idag, tycker det gick över förväntan. Kleta på putsen och sen filtputsbräda på det. Väggen är inte helt slät men tycker det inte gör något i ett garage Råa betongväggar, ojämna ytor, tegeldetaljer, skuggspel, industriell eller ofärdig byggnadsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg, råa tegelstenar, träbjälklag tak, stegar, betonggolv, byggarbetsplats, ofärdig konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 13 till
  • Laddar…
F
G Galten skrev:
Gav mej på projektet idag, tycker det gick över förväntan. Kleta på putsen och sen filtputsbräda på det. Väggen är inte helt slät men tycker det inte gör något i ett garage [bild][bild]
Har du satt lister för att få det jämntjockt och slätt eller bara kastar du på?

• Gilla
peter_65
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du satt lister för att få det jämntjockt och slätt eller bara kastar du på?
Jag bara kastade på och försökte få det någorlunda jämnt med ögonmått

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
B
Snyggt jobbat, blir bra!

Har för mig att man ska vänta minst 14 dagar på nyputsade ytor innan man målar.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Snyggt jobbat, blir bra!

Har för mig att man ska vänta minst 14 dagar på nyputsade ytor innan man målar.
2-3 månader bör man vänta innan man målar då mkt fukt skall ur.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Det är bra info, hade tänkt måla det vitt sen

Är det silikatfärg som gäller då?

Det finns olika skolor i den frågan. Vissa färgtillverkare menar att plastfärg är bra, för då blir det tydligt om man har fuktproblem….
Jag har kört silikat i källaren.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Det finns olika skolor i den frågan. Vissa färgtillverkare menar att plastfärg är bra, för då blir det tydligt om man har fuktproblem….
Jag har kört silikat i källaren.
Man får veta det även med silikatfärg, det blir utfällningar från fogen om det är murat.

Vad gäller själva nyansen har jag fått för mej att man måste ha silikatfärg för att få det ”gnistrande” vitt? Att så vitt blir det aldrig med vanlig väggfärg

Men det är möjligt att det är mer en fördom än fakta från min sida

F
G Galten skrev:
Vad gäller själva nyansen har jag fått för mej att man måste ha silikatfärg för att få det ”gnistrande” vitt? Att så vitt blir det aldrig med vanlig väggfärg

Men det är möjligt att det är mer en fördom än fakta från min sida
Är du säker på det? JAg tycker silikatförgen är förhållandevis matt.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du säker på det? JAg tycker silikatförgen är förhållandevis matt.
Jag är inte säker 👍

T
Vi har några putsade innerväggar med plastfärg i källaren och det har generellt blivit färgsläpp och puts som brutits ner till "damm"/grus nere vid golvet - troligen beroende på fukt som kommer genom plattan. (äldre hus utan kapillärbrytande grus eller isolering under). På ytterväggarna sitter det träullit som putsats på och där är det inte samma problem med fukt utom i hörn där stuprören gått ner för nära fasaden...

De väggar som jag målat om med silikatfärg (primer och färg) har jag inte det problemet så jag tror att silikatfärgen är mer genomsläpplig för fukt så inga släpp eller bubblor där.
Jag skulle aldrig måla med akrylatfärg på puts idag.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
En riktigt ruskig och regnig dag idag. Gick ut i garaget och möttes av detta 🤔
Väggen hade jämn färg igår
Verkar som det regnar genom väggen?

Grå putsad vägg, synliga träbjälkar, hink, renovering eller byggarbetsplats, ojämn textur.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.