Vi har några källarväggar som är av betonghålsten och putsade men där putsen släppt så vi har knackat ned all löst sittande på dessa väggar. Huset är byggt 1961 och putsen vi knackat ned var allt från några mm och upp till 20 mm på vissa ställen där vi knackat ned putsen. All övrig puts valde vi lämnat kvar eftersom denna sitter fast.
Vår fråga är vad vi använder för produkter för att få en riktigt hållbar puts där vi skall sätta kakel på efter putsningen.
Källarväggarna har varit dels tapetserade och dels målade tidigare och på vissa ställen har tapeten släppt från putsen och där målning förekommer har färgen trillat av och kalkavlagring träckt utan genom putset så detta blivit poröst.
Vad använder vi för produkter för dessa väggar för att få ett regält underlag för kakel eller klinkers på vägg ?
Hur länge skall den nyputsade ytan torka före vi kan sätta kakel eller klinkers på dessa väggar ?

Jag hade tagit ner all gammal puts om jag var du. Grundat och sen putsat med B-bruk.
Eftersom du ska kakla väggen så måste du antaligen ändå "rikta upp" den gamla pusten så den blir tillräckligt plan för att få en snygg kakelvägg. Jag vet inte vad för puts du har idag, men om det är kalkputs så anses den väl inte utgöra ett jättebra underlag för plattsättning, ett hårdare B-bruk är väl rekommendationen.

Du kan ju näta väggarna också. Det gjorde vi, dock mest för att förhindra framtida sprickor.

M Magnus Larsson skrev:
Du kan ju näta väggarna också. Det gjorde vi, dock mest för att förhindra framtida sprickor.
Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.