Frågor ang. Putsfasad på ett souterränghus (leca-grund och trästomme)

Är på gång att bygga ett souterränghus i nyfunkisstil om ca 120m2/plan. På huset vill vi ha putsfasad.

Souterrängplan kommer vara murat med leca och övre plan kommer vara trästomme som avslutas med utegips ytterst. Det kommer vara ca 130m2 väggyta/plan.
Eftersom jag aldrig har hållit på med puts tidigare så uppstår ganska många frågor.

1. Vilken typ av puts ska jag använda mig av på dom olika materialen (som jag har förstått det efter att läst runt här på forumet så finns det tunn och tjockputs, vilket är att föredra).
2. Hur och av vad ska putsfasaden vara uppbyggd (isolering (behövs det eller putsar man rakt på gipsen och lecan), armering, olika lager puts, ev. färg mm)
3. Är det här något som händiga snickare kan göra (och få det att se bra ut) mha en blandare, eller måste man anlita stora putsfirman med sprutor och hela härligheten.
4. Vad handlar det om för pengar mellan tummen och pekfingret för materialet
5. Hur gör man vid skarven mellan leca och trästomme (är det någon risk med en sådan skarv).

Om det är någon som orkar svara på mina frågor och kanske även skriva en liten kort arbetsbeskrivning så skulle jag bli väldigt glad.

Joakim (konjgf)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.