382 läst ·
4 svar
382 läst
4 svar
Putsfasad lagad med finbetong
Jag äger ett hus med putsfasad, och på ett ställe nära takkanten hade putsen lossnat så att det blev ett hål på ca 10x10 cm, kanske ca 2 cm djupt. Tegelvägg därunder. Hålet blev lagat med finbetong och sedan målat med putsfärg.
När jag sedan kollade upp detta så verkar det som att man istället för finbetong borde ha använt putsbruk.
Vad jag undrar är om det är några problem som kan uppkomma av lagningen med finbetong? Bör vi åtgärda den utförda lagningen genom att ta bort betongen och laga på nytt med puts, eller går det bra att lämna som det är?
Tacksam för råd!
När jag sedan kollade upp detta så verkar det som att man istället för finbetong borde ha använt putsbruk.
Vad jag undrar är om det är några problem som kan uppkomma av lagningen med finbetong? Bör vi åtgärda den utförda lagningen genom att ta bort betongen och laga på nytt med puts, eller går det bra att lämna som det är?
Tacksam för råd!
Man brukar använda någon form av c-bruk, mer flexsibelt och mer lättarbetat. Men sitter finbetongen fast så gör den ingen skada.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Kanske ett kort, på lite avstånd.B Borno skrev:Jag äger ett hus med putsfasad, och på ett ställe nära takkanten hade putsen lossnat så att det blev ett hål på ca 10x10 cm, kanske ca 2 cm djupt. Tegelvägg därunder. Hålet blev lagat med finbetong och sedan målat med putsfärg.
Tacksam för råd!
Det kommer väl inte rasera hela väggen. Men risken är att det är hårdare än väggen i övrigt och därför orsakar ytterligare sprickor m.m.
Klicka här för att svara