2 478 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Putsad vägg i badrum
Har lite problem som jag behöver svar på. Det är så att vi har tänkt oss att lägga badrummet i källarplanet där alla väggar (både innerväggar och ytterväggar) är i leca.
Jag hade tänkt ha en del av badrummet putsad och resten kaklat. Men hur gör jag då?
-Måste jag täta putsen?
-Spårar jag ur för vattenledningar (vill ha dolda ledningar) på samma sätt som man gör med elledningarna eller "måste" jag ha synliga rör?
Jag hade tänkt ha en del av badrummet putsad och resten kaklat. Men hur gör jag då?
-Måste jag täta putsen?
-Spårar jag ur för vattenledningar (vill ha dolda ledningar) på samma sätt som man gör med elledningarna eller "måste" jag ha synliga rör?
TROR.. inte att du får ha gömda kopplingar..
Sen så är det klurigt att göra badrum i källare.. efter som du har en massa markfukt att ta hänsyn till..
Svårt att få till det enligt reglerna med fuktspärrar o sånt..
Sen så är det klurigt att göra badrum i källare.. efter som du har en massa markfukt att ta hänsyn till..
Svårt att få till det enligt reglerna med fuktspärrar o sånt..
det bästa är alltså att regla upp med 45 mm reglar och gömma "skiten" där bakom?
Presskopplingar är godkända för dolt montage, men klämrings- och lödkopplingar får inte vara dolda, inte ens bakom en gipsskiva...
Annars kan du ju dra tex Pex rör-i-rör och dra ut alla till en liten "skarv-box" bakom en inspektionslucka.
Annars kan du ju dra tex Pex rör-i-rör och dra ut alla till en liten "skarv-box" bakom en inspektionslucka.
Rören har du redan fått tips om men när det gäller putsen är det lika bra att använda vattentät puts och gärna ett lager bivax eller två (polera ordentligt så får du en skinande blank yta om du vill) så blir putsen ännu mer vattenavisande.
Man kan ha kopplingar i vägg, men bara vissa fabrikat och förläggningsätt. De nya klämkopplingarna kan man ha i vägg även klämkopplingar till pexslang.
Men hör med din rörläggare, jag har klämda kopplingar i vägg hemma inga problem och de är typgodkända för det med.
Fas jag är ju VVS installatör, med det finns godkända system för det annars kan man ju löde med de risker det innebär!
Du lägger tätskikt på gipskivor och putsar sen (skall fungera bra). men lägg inget tätskit på golvet om du har betongplatta.
Om du är osäker kolla med Golvbranchens riksförening de har alla läggnings sätt beroende av golvtyp. Om man generellt lägger tätskikt på betong platta möglar det under ditt tätskikt ev släpper hela golvet.
/mvh Patrik
Men hör med din rörläggare, jag har klämda kopplingar i vägg hemma inga problem och de är typgodkända för det med.
Fas jag är ju VVS installatör, med det finns godkända system för det annars kan man ju löde med de risker det innebär!
Du lägger tätskikt på gipskivor och putsar sen (skall fungera bra). men lägg inget tätskit på golvet om du har betongplatta.
Om du är osäker kolla med Golvbranchens riksförening de har alla läggnings sätt beroende av golvtyp. Om man generellt lägger tätskikt på betong platta möglar det under ditt tätskikt ev släpper hela golvet.
/mvh Patrik
Klicka här för att svara