Har precis rivit ut en gammal toalett för att istället bygga upp våtrum med dusch.
Två av väggarna är putsade och gör mig lite frågande.

Den ena väggen (bild 1) verkar vara hård cement/betong med väldigt lätt puts utanpå och sedan ett tunt tapet/tapetklisterlager eller liknande kvar.
Kalkputs? På de ställen där det borrats eller spikats är putsen väldigt porös och rinner ut som sand.
Behöver bara "raspa" över väggen med en hammare för att stora sjok ska lossna.

Den andra väggen (resten av bilderna) är samma lösa puts men sedan hålrum bakom (se bild 2, 3).
Träbiten på bild 5/6 går att trycka in helt och hållet i hålet som syns på bild 6.
I väggen finns även någon typ av "armering" i form av pappersremsor - bild 7.

Huset är byggt -48.

Är det kalkputs? (Hur vet man?)
Behöver jag då riva bort all puts? Det blir nog bara ett stort hål kvar i väggen med hålrum..
Enligt BBV är kalkputs olämpligt underlag för väggar i våtrum vad jag förstår (§ 5.5)?
Går det att lägga kalkcementbruk utanpå kalkputs eller är kalkputsen för svag för detta?

Hur mycket KC bruk behöver man lägga på i så fall?
Har köpt KC Putsbruk C 0-1 men där verkar maxskikt vara 5mm och jag hittar inget putsläkt tunnare än foglister på 6mm.
Hur gör man i hålen för att bruket inte ska ramla mellan väggarna?

Börjar få lite väl blandade svar från artiklar, bloggar och byggvaruhus.

Verkar ju även som att GVK och BBV förespråkar puts _eller_ spackel medan jag fick info att köra både och, och då våtrumsspackel. Samtidigt läser jag också att färdigblandat spackel är för svagt..

Någon som kan reda ut detta för mig? :)

CAM00648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00646.jpg
Skapa konto
CAM00643.jpg
Skapa konto
CAM00652.jpg
Skapa konto
CAM00647.jpg
Skapa konto
CAM00645 (1).jpg
Skapa konto
CAM00644 (1).jpg
Skapa konto

Har efter fler diskussioner valt att inte chansa utan att regla upp nya innerväggar istället.

Det verkar som att kalkputs och KC puts inte alltid "gifter sig" och jag har inte lust att riskera att det rasar om ett par år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.