872 läst ·
2 svar
872 läst
2 svar
Putsa trähus
Undrar lite hur vi ska göra. Har ett träpanelhus från slutet av 30-talet. Nu behöver fasaden målas om men det kommer inte löna sig att skrapa hela huset och vi gillar egentligen puts bättre. Vi har därför tagit in många offerter på både ny träfasad och puts. Har av några olika firmor fått förslag att låta gamla träpanelen sitta kvar och de reglar på den och bygger luftspalt och tilläggsisolerar 3 cm och sedan putsar (med webersystem)
Jag tycker det är oerhört svårt att veta om det är dumt att låta träfasaden vara kvar under. Men det är klart att det sparar en hel del tid och arbete, huset är stort.
Någon som vet?
Jag tycker det är oerhört svårt att veta om det är dumt att låta träfasaden vara kvar under. Men det är klart att det sparar en hel del tid och arbete, huset är stort.
Någon som vet?
Tilläggsisolerar och putsar du utanpå befintlig fasad förändrar du en hel del detaljer på huset - bl.a. kring fönster/dörrar, takfot och sockel när fasaden hamnar längre ut.
Lönar det sig inte att skrapa befintlig panel för att den är dålig eller för andra skäl, vilket skick har den? Är den risig skulle jag aldrig spara den under puts. Personligen skulle jag, om jag skulle byta till puts (kommer dock aldrig ske
) rivit ner panelen helt för att inte bygga ut fasaden så långt.
Lönar det sig inte att skrapa befintlig panel för att den är dålig eller för andra skäl, vilket skick har den? Är den risig skulle jag aldrig spara den under puts. Personligen skulle jag, om jag skulle byta till puts (kommer dock aldrig ske
Alltså den gamla färgen flagar lite överallt. Ytan är 360 kvm att skrapa… dessutom stockpanel som vi verkligen inte gillar så att lägga pengar på att skrapa den är inte intressant nästan oavsett.Centano skrev:
Tilläggsisolerar och putsar du utanpå befintlig fasad förändrar du en hel del detaljer på huset - bl.a. kring fönster/dörrar, takfot och sockel när fasaden hamnar längre ut.
Lönar det sig inte att skrapa befintlig panel för att den är dålig eller för andra skäl, vilket skick har den? Är den risig skulle jag aldrig spara den under puts. Personligen skulle jag, om jag skulle byta till puts (kommer dock aldrig ske) rivit ner panelen helt för att inte bygga ut fasaden så långt.
Klicka här för att svara