Planerar att putsa vårt tegelhus.
Huset är i gott skick men vi är inga fantaster av det mörka Helsingborgsteglet.

Så frågorna är:
1. Räcker det att sätta underlagsbruk (typ Weber Base rotputs grund) två lager och skippa
allt som heter extra isolering?
2. Därefter sätta på ev. stuckaturer och sedan sätta på 2 lager Weber Therm Fasadbruk.
Vart hittar man stuckaturer?
3. Måla med KC färg eller silikatfärg, åsikter kring färgerna?
4. Vi ska putsa ca 200 kvm och utifrån åtgångsberäkningarna jag har gjort (utifrån produktblag) så går det åt ca 80-90 säck puts (2 lager underlag, 2 lager ytputs). Men jag tycker det låter väldigt lite, åsikter?
5. Kan man tjäna något på att göra en tur till Polen eller Baltländerna för att köpa detta?
åååå andra sidan blir det en sjuhelsikes vikt...

200 m2 med gissningsvis 15-20 mm bruk borde ge närmare 300-350 säckar. Du får ut ungefär 13 liter bruk på en 25 kg säck. Vi pratar om 7 ton bruk ungefär för att putsa en fasad på 200 m2.
Det är aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa i säck för en hel fasad utan köps i ficka leverad till arbetsplatsen.

Oceanis - tack för svar. Några frågor:
1. vilka typer av handlare köper man dessa volymer ifrån?
2. Dina beräkningar, är det hälften underlagsbruk o hälften ytputs?
3. Sen, får att jag ska lära mig ngt, vart räknade jag fel i mina kalkyler? I produktbeskrivningen (weber) och dess beräknade materialåtgång stod det 5kg per 10mm. Vart gjorde jag fel?

Alla tillverkare av färdiga produkter har leveranser av ficka eller storsäck. Ska man putsa ett helt hus så är det lätt med ficka och en planblandare som du kan ställa under fickan. Kolla med Weber så hjälper dom dig med leverans.

Jag räknade bara snabbt på totalen för man måste veta lite mer om huset innan man kan säga något om vilka bruk du behöver. Vid grundningen brukar det inte gå åt så mycket.

Jag räknade med att man får ut ungefär 13 liter bruk av en 25 kg säck. Det brukar bli så oavsett fabrikat och typ.

Om du då har 1 m2 så räcker 13 liter till ca 13 mm. (Helt enligt vanlig volymräkning, dvs 10dm x 10 dm x 0,13 dm =13 dm3, dvs 13 liter)

Sen antog jag bara att du ska ha ca 20mm puts på huset och då går det åt ca 38 kg per m2 och då blir det uppåt 7500 kg torrbruk i olika former du skall ha för att putsa huset. Det är ju inget man kör ner ett släp till Polen och hämtar hem precis :)

Oavsett om det bara blir 10 mm puts så är det stora mängder att hantera i säckar.

Det blir oftast dyrare att köpa hem det i 25 kg säckar och det är väldigt slitsamt att hantera.

Redigerat:
mumsmums22 - ska ni putsa själva? Jag ställer frågan eftersom planerar köpa materialet själv.

Vi håller på att putsa vårt tegelhus eller ja hantverkarna håller på :) Vi kör med weber genom allt. Börjar med base 103 rödgrund sen putsnät på hela fasaden följt av två lager med base 222 för att avsluta med ytputs min 201.
Vi har en yta på ca 140m2 och jag har kört hem 5,5 pallar ( 1ton på varje pall)
När man kollar på dom som kan putsa är det nått jag aldrig skulle ge mig på själv på en hel fasad.

Tänkte väl det. Vilken tur att hantverkarna inte ville sälja putsen inkl. jobbet, vilket är brukligt. ;)
Lycka till med fasaden.

Vi står inför samma övning men vi har bara skalmur av tegel på delar av huset på övre våningen så det är inte så mycket yta egentligen, dock en våning upp förstås.
Vi tog in tre offerter och de var ju vansinnigt dyra så jag får nog ge mig på det själv om det ska bli något... vi får se...
Jag följer detta med intresse så meddela gärna vidare hur ni går till väga och vad ni väljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.