Har monterat träulit på några väggar och då kom tipset med spikplugg och isoleringsbrickor för att få dom på plats.

Men sen tänkte ju jag putsa alltihop, vilka åtgärder ska man vidta för att dölja brickorna i puts på bästa sätt?
 
N
Förstår inte frågan?
Kanske en bild?
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Har monterat träulit på några väggar och då kom tipset med spikplugg och isoleringsbrickor för att få dom på plats.

Men sen tänkte ju jag putsa alltihop, vilka åtgärder ska man vidta för att dölja brickorna i puts på bästa sätt?
Det blir att stryka primer på dom, så puts fäster. Hur tjockt med puts, slå på lite puts och om du är orolig för släpp. En bit myggnät ca 5X5cm eller 2 cm större än brickan som tryck in i putsen, Det får brinna till och sedan helputsa.
 
N
Man använder inte primer för att puts ska fästa!
 
N neo11 skrev:
Man använder inte primer för att puts ska fästa!
På en metallbit är det nog ett måste, annars behövs det inte,spiciellt inte på träulit, där putsen åker in i hålen på materielet. Men putsen biter bättre med primer.
 
Bilder är bra..

Putsbrickor som jag har försökt banka in lite lagom i träulitskivorna.

Att putsa skivorna är ju en sak men jag bara tänkte om man skulle pensla brickorna med något innan man börjar slå på puts..
 
  • Fönster med omgivande träulitskivor och svarta putsbrickor infällda i skivorna, utsikt mot utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Jo men nät och kc-bruk ska det bli.

Inget stall men en bastu…
 
N
Hur gick det?
 
Grundputsen är upp nu och det har gått bra!

Insåg att jag inte hade nät till hela ytan så skarvar i träulitskivorna fick prioriteras.

Nu är det bara att vänta och sen på med ett lager till.
 
  • Vägg med nylagd grundputs, träfiberplattor och skarv med armeringsnät syns. Hink med putsblandning på golvet. Fönster till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vad är det för bruk?
Ser att det är glasfibernät, dra på bruk på väggen innan du trycker dit nätet.
Och det saknas nät i skarven precis ovanför nätet.
Du bör ha nät över alla skarvar, det kan spricka ändå.
På skivorna spelar det ingen jätteroll, men i skivskarvarna gör det det.
 
Bilden är inte hela sanningen. Jag putsade först lite grovt och sedan på med nätet och sedan strök jag ut det. Och skarvar fick nät med något varierande överlapp.

Jag fick rekommenderat KC-bruk…så vi får se om det var ett bra eller ett bus..
 
N
Ja inget fel, men vilket märke och c bruk eller?
 
Finja KC C Fin är det jag har använt. Vet att det finns puts som inte är så hårt och tål fuktighet bättre men detta skulle fästa bra i plattorna…
Tänker att man hellre har en spricka än att putsen ramlar ner, men det får vi väl se..
 
N
Inget fel på valet av bruk så, men fin är 1mm.
Och lite fint, men kanske inte så dåligt val.
Ska man putsa lite tjockare, så använd samma bruk men 3mm.
Man måste inte köpa kalkbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.