Byggahus.se

Putsa om sockel

1. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Vet inte om det här hamnade rätt men tänkte lägga ny puts på sockel eftersom det det mesta har fallit bort det är alltså cellplats vad fäster bäst på cellplats Vad rekomenderar ni här bigogar jag några bilder, är verkligen amatör pådehär så tackar redan nu för rådboch åsikter

2. N
    Husägare · Stockholm · 493 inlägg

neo11

Husägare
    Jag ser bara svart, men är det cellplast kan du använda tunnputs EF bruk med glasfiberväv. Det fäster på allt.

3. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Japp det är cellplast tackar ska pröva..har du tipps vad jag ska göra med jorden o gruset runt sockel har tänkt gräva bort eftersomnder finns matjord under gruset

4. N
    Husägare · Stockholm · 493 inlägg

neo11

Husägare
    Vet inte vad det svarta är under teglet, men om du ska putsa på ska vara så rent som möjligt förutom cellplast.
    Jord och bruk går inte bra ihop. Skrapa dig ner i marken 5-10 cm runt all sockel.
    Ståla på ef bruk så tunt du kan och baka in armeringsnät med stålet (svärdet) till ca 2-3mm, men du måste täcka nätet även fastman ser det.
    Dagen efter drar på på igen med stål/svärd så så tunt som möjligt, 2-3 mm, när det blivit lite torrt filtar du med orange filtbräda medium eller grov som du ofta doppar i vatten. Dagen efter måla med plastfärg sockel.
    Tryck tillbaka grus mot sockeln, ej jord.
    https://www.k-rauta.se/produkt/puts...b0rozYVe02ywAtysN3AB08TKlKk70jNhoC0p0QAvD_BwE

Finns även EF sockel bruk 260 som är dyrare, har ej använt det, ska du inte måla sockeln efter kanske du ska använda det.

5. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Det svarta är frigolit/cellplast tack för råden ska göra så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.