Byggahus.se
Hej,
Har någon vänlig beskriva hur man sätter fast avdragningsbana på en betonghålsten vägg.
Försökt med 12mm trälist men den ramlar den när man ska justera tjocklek.

Finns det något enklare sätt fästa avdragningsbana?
Tack för er hjälp
 
  • Vertikal applikation av betong på en hålsten vägg med en trälist som ramlat ner och en stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du försökt att fästa med bruk?
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Har du försökt att fästa med bruk?
Jo, kan det blivit fel, när jag drog på puts och sedan jämnade ut innan jag satte dit ribban? Läste idag att obehandlat furu så kan den suga åt sig vattnet.

Va tror du om ex dra på hög fog sätta fast 🙈😅
 
S
Ditt putsbruk ser torrt ut.
Slå på en sträng med bruk lite tjockare och tryck in trälisten. Väg in listen med vattenpass och dra av överskottsbruket. Sen kan du slå på bruket mellan listerna.

Här ser du hur man gör.
 
  • Gilla
  • Älska
Tummenmitthand och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ditt putsbruk ser torrt ut.
Slå på en sträng med bruk lite tjockare och tryck in trälisten. Väg in listen med vattenpass och dra av överskottsbruket. Sen kan du slå på bruket mellan listerna.

Här ser du hur man gör.
[media]
Tack så mycket för feedbacken👌
Ska dra på mer puts o vattna ribban.

Skickar med en filmsnutt hur putsen konsistens såg ut i hinken.

Om jag är hopplöst fall med tummen mitt ihanden, va tror du om dra på klickar fog?
När man putsat färdigt så tar man stämjärn ta bort fogen om den torkat? 🙈😅
 
MrJay
Avdragsbana fästs med samma puts som du påför. Jag ser ingen primer (typ betokontakt) eller nät - vilket är ett måste när vi gjort jobbet
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
S
Ser tjockt ut. Man måste blanda en stund för att få bruket ska bli smidigt och lite lösare än ditt. Svårt att förklara.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
B
Håller med om att det ser tjockt ut, ser mer ut som murbruk än puts. Står det inte på påsen hur mycket vatten det ska vara? Jag brukar blanda i vatten på känsla, men det brukar vara lösare än din film.

#4 visar ungefär hur fast putsen brukar vara när jag putsar.

Skruva fast avdragsbanan om du inte får till det. Och så skruvar du loss den och tar bort den 1-2h efter att putsen fästs. Du vill inte försöka få bort den med stämjärn, du kommer den dra med putsen också...
 
  • Älska
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Avdragsbana fästs med samma puts som du påför. Jag ser ingen primer (typ betokontakt) eller nät - vilket är ett måste när vi gjort jobbet
Tack så mycket för hjälpen 👌
Jag fick råd från murare att dra på putsnät först sedan grundningsbruk A, vilket jag förstått är omvänt 🙈 tyvärr gjort i 2 rum

Primer har jag missat, är inget jag använder utan sprutar på med vatten med en sprutflaska sedan provat dra på putsen + obehandlad furu läkt 12mm tjock

Säcken var rekommendation att hälla i 4l och jog tog nog 4.2l men i tombolan ca 5min fick jag dra ut smeten. Den åkte inte ut. Nu va det bara 25l säck

Ska dra i mer vatten.
Har du något förslag på primer?
Väggarna är betonghålsten så det måste borras först sedan plugg + skruv så smeta på puts hade varit gött.
 
Prova vattna mer och lite lösare bruk
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay
T Tummenmitthand skrev:
Har du något förslag på primer?
Betokontakt från Knauf har vi använt. Tyvärr ingen koll på hur mycket vatten som skall blandas då vi använder främst speciell putsmaskin
 
Du petar förmycket och bruket är för torrt.
Släng på bruket och tryck fast listen
 
  • Gilla
Tummenmitthand och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Ett tillägg, se till att vädra ORDENTLIGT samt ha ventilation på annars kan du få problem med kondens. Det är mycket vatten man påför väggarna.
 
  • Älska
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ett tillägg, se till att vädra ORDENTLIGT samt ha ventilation på annars kan du få problem med kondens. Det är mycket vatten man påför väggarna.
Tack för tipset, det har varit kondens på rutorna i vintras när jag dragit på grunden.

Trodde det kunde varit det eller betongen som jag tagit bort. Legat på ca 80%

Funkar avfuktare, eller gäller ha fönster öppet?

Slutar med att man får röta på bjälklaget oxå haha 🙈😇
 
A Alexn72 skrev:
Du petar förmycket och bruket är för torrt.
Släng på bruket och tryck fast listen
Tack så mycket för din hjälp,
Ska prova igen idag dra på rejält 💪
Är det ok ta 12mm ribba annars blir det tyvärr tjockare 25mm och då får man dra på 3-4ggr om man stockar 5,7mm åt gången
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.