Hej.

Ska putsa muren, gjord av lecablock/lättbetongblock till växthuset. Behövs det grundas och armeras? Tänker 10mm tjock puts utanpå. Tack /Daniel

Hur hög är grunden? Rödgrund rekommenderas väl alltid

Hej Olof. Från makadam upp till toppen ca 60cm.

Jag har 40cm och har inte armerat. Använde inte rödgrund heller utan slammade med rätt utspätt bruk först och sen på med lite tjockare. Vattnade lecan rätt mkt först. Beror väl lite på om man är beredd att bättra på efter ett par år men mitt har hållit sen typ 2018.

Rösgrund är väl be att köra på

Ok. Tänker att glasfibernät inte är så dyrt men kanske sparar framtida lagningar. Rödgrund verkar ju inte hutlöst dyrt heller men samma sak där, kanske värt att köpa och lägga innan för att spara framtida arbeten. Tänkte även impregnera efteråt för bättre motståndskraft mot väder, vind och uv. Något du gjort?

D Danooo skrev:
Ok. Tänker att glasfibernät inte är så dyrt men kanske sparar framtida lagningar. Rödgrund verkar ju inte hutlöst dyrt heller men samma sak där, kanske värt att köpa och lägga innan för att spara framtida arbeten. Tänkte även impregnera efteråt för bättre motståndskraft mot väder, vind och uv. Något du gjort?
Nej som du märker körde jag basic basic. Så kör med rödgrund och nät så kommer det bli toppen. Jag fick mitt växthus på en skänkes annons så körde resten i snålstil. Hade jag köpt ett nytt /fint så hade jag helt klart kört by the book. Lycka till!

N
Grunda med cementbruk A.
Och sen putsa med 3 mm b bruk.
Armeringsnät är inte nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.