Vår källare från 1938 är byggd med speciella block som har små bulor som struktur (buktar ut ett par mm). Vissa tycker säkert detta är fint. Men det är i vilket fall opraktiskt då det inte med enkelhet går att skruva upp något på väggarna. Betongen är målad någon gång, oklart med vilken typ av färg.
Går det att jämna till väggen genom att putsa med C-bruk eller liknande rätt på eller måste all färg tas bort först - och i så fall hur?
Passar på att fråga om innertaket i betong också, är det C-bruk som gäller för att få det slätare?
Går det att jämna till väggen genom att putsa med C-bruk eller liknande rätt på eller måste all färg tas bort först - och i så fall hur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar på att fråga om innertaket i betong också, är det C-bruk som gäller för att få det slätare?
Är det verkligen block? Ser till att börja med inte alls ut som årgång 1938, sen avslöjar avsluten vid kanterna att det är nåt skumt på gång. Jag tror det är nåt som är sitter utanpå murverket. Antingen någon sorts skivor eller att det "stämplats" i typ gips som spacklats på.D durrhandtag skrev:
Det ser likadant ut på utsidan så jag bara förutsätter att det är block som är gjutna så, men jag vet inte! Är ett alternativ till bruk att slipa ner bulorna på något sätt? Antar dock att det dammar något ofantligt.C cpalm skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
Måste du få taket slätare?D durrhandtag skrev:Vår källare från 1938 är byggd med speciella block som har små bulor som struktur (buktar ut ett par mm). Vissa tycker säkert detta är fint. Men det är i vilket fall opraktiskt då det inte med enkelhet går att skruva upp något på väggarna. Betongen är målad någon gång, oklart med vilken typ av färg.
[bild]
Du kan inte putsa med C bruk på målad betong.
Då måste du ha en produkt som fäster på plast, tex ardex A46.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
Om du slår en hammare genom bulorna, är det luft bakom?D durrhandtag skrev:
Eller helt stumt?
Går att dra fix på, med fixkam.
Och sen putsa med bruk.
Men bör göras en sockel längst ner, med A eller B bruk
Varför bör man ha en sockel längst ner? Jag knackade bort den hemma hos mig och putsade hela väggen istället dock tänkte jag göra en sockel av klinkers istället.N neo11 skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
Fick för mig att det var utomhus, och det såg lite konstigt ut längs ner.H hedstrom skrev:
Men står ju att det är i en källare, så nej.
Sockel behövs inte.
Klicka här för att svara