Hoppas detta e rätt forum o fråga i  :-?

Vi har en bit gipsvägg (ca 2-3 kvm) som vi skulle vilja att den såg putsad ut. Vi har gjort några väggar tidigare med finspackel, blev sådär. Har läst nånstans att man kan använda husfix, men det e så himla dyrt.
Finns det nån bra teknink och material för att få en "putsad"-effekt på en gipsvägg???

Ett hyfsat billigt tips som jag har fått höra är att prima väggen och sen stryka på kakel fix. Alltså bruket som du änvänder när du sätter kakel i kök och badrum. Resultatet beror sen helt och hållet på hur du gör när du väl har "putsen" på väggen ;)
Men det ska nog gå att få bra.

Måla med sandfärg

Kakelfix verkar inte dumt, men ditt tips Mathias verkarva precis det vi vill ha. Får kolla upp vad det kostar :)

Sandfärg har vi funderat på tidigare men vi vill inte ha så knottriga, vassa o hårda väggar som det verkar bli av det.

Får man haka på och fråga om tips på funderingar vi har på att göra en falsk skånevägg, som vi säger, i vår källare. Idag är långsidorna täkta med furupanel, besiktningsmannen upptäckte ingen fukt. Vi skulle vilka låta en sida få utseende av en korsvirkesvägg, alltså en vitputsad yta, med fejkade bjälkar.

Alternativ ett är att ta bort panelen och dra om el mm och putsa, vilket kan vara ett onödigt stort arbete bara för en kul grej.

Alternativ två är att få putsstruktur på panelen, men då blir det liksom fejkad fejk, alltså en randig putsad vägg...?

Alternativ tre är att bredspackla 6 m panel och putsa.

Alternativ 4 är att sätta gipsskivor och putsa.

Vad kan fungera bäst? Det är ju en källare och man har ju fukt i tankarna. Det kommer bli vårt första arbete med huset och vi hoppas att vi lär oss vart efter, men toppen med ett ställe att fråga på!

Milkshaken
Det här bruket använder jag till mina källarytterväggar,,,,
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=6158

Jag la på det med Skärslev och kanitz, sen jämnar jag ut det med kanitsen,,, där finns möjlighet att få det som putsad yta,,,, men jag valde att kvasta efter och göra som lite mönster,,, beväpna dej gärna med en mindre målarpensel också för att komma åt i vinklar och tak....

jag fann bruket väldigt smidigt,,,,, Jag använder en visp till borrmaskinen och blandar i hink, vilket jag tycker räcker lagom med den farten jag har...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.