Hej.
Jag är i full färd med att riva ut ett gammalt kök för att sätta in ett nytt IKEA kök istället. I nuläget så är ena innerväggen kaklad och tanken är att riva ner det gamla kaklet, snygga till väggen lite och sen måla. Eftersom spisen flyttas så finns det inte längre något behov av att ha kakel på innerväggen. Nu i kväll när jag började knacka ner kaklet så upptäckte jag att väggen har drygt 5mm puts utanpå ett lager med hönsnät. Givetvis så rasar putsen ner bara man tittar på den. När jag tagit bort kaklet så kommer jag behöva putsa en ca 1,5x0,5 m stor yta. Även resten av väggen är ganska tråkig med mycket gamla plugghål och ojämnheter.
Då frågar jag mig genast vad för sorts puts behöver jag? Hur lång tid tar det att torka? Det finns viss tidspress dessutom då köket behöver sättas upp på söndag. Kan det vara ett alternativ att sätta upp 6mm gips på hela innerväggen istället? Det rör sig om knappt en gipsskiva på varje sida om dörren och en bit ovanför dörren så det är inga mängder. En fördel med det skulle vara att då kan man fräsa in några slangar för matning till ugn och kylf/frys i den väggen istället för att behöva spika kabel längs med lister och runt dörrhålet.
Vad säger den samlade kompetensen här på forumet?