Hej. Mitt första inlägg men ofta här inne och läser.
Jag bor i ett 1.5-planshus från -45 med källare som ligger till 75% under mark. (Fönster).
Ett av hörnrummen i källaren har jag nu grävt ur, sänkt golv lite och gjutit nytt med EPS och armerat flytspackel etc..
Rummet är inte speciellt stort, cirka 13-15kvm. Tanken är att göra en liten myshörna med soffa, tv/projektor och lite ljud.
Av rummets fyra väggar är det enbart EN vägg som är ut mot mark, men då endast cirka 40-50% där det mesta av materialet utanför är grus och stora sprängstenar. Resten av väggarna är mot andra rum i källaren.
Resterande väggar är mot hall, nybyggt garage och pannrum. Garaget är påbyggt på husets ena källarsida och går djupare än huset själv. Så man kommer in i garaget från hallen i källaren. På garagetaket har jag en stor altan på cirka 75kvm med utgång från 1a plan.
Huset är dränerat för bara några år sedan och inga fuktproblem längre vad jag märkt.
Finns 2 fönster i detta källarrum varav ena är ut mot utomhusväggen så man ser ut och den andra är rakt in mot garageväggen (detta fönster ska sättas igen).
Är idag putsat med kalkbruk som är delvis bortknackat. Tre av väggarna är av hålstensbetong och en innervägg är vanlig murad lätt tegelvägg av något slagg.
Frågan är om jag vågar t.ex regla upp med 45mm stålreglar och gips (enkel lösning) eller om jag måste putsa detta igen?
Gör det mesta själv så tips och tricks mottages gärna. Bra att få in lite akustiska råd också då detta trots allt ska ljuddämpas en del sedan. Blir heltäckningsmatta, gardiner m.m.
Slänger med en snabb skiss på hur det ser ut idag. Bilder kan fixas om det är enklare.
/ Robin