5 239 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Puts till öppen spis?
Hej alla! Vi har nu precis blivit med fäbodvall och ska lappa ihop den öppna spisen i köket. Den har några grova sprickor i putsen och en yta på kanske 30x30cm som behövs knackas ner.
Jag funderar på att använda eldfast lerbruk, fungerar det? Eller måste det vara kalk? Andra tips?
Mindre sprickor i putsen, hur "spacklar" man igen dom enklast, med vilket material?
Eftersom det är en fäbodvall så har vi vare sig tillgång till el eller rinnande vatten, så det måste gå att blanda för hand och vara enkelt att ha att göra med.
Jag funderar på att använda eldfast lerbruk, fungerar det? Eller måste det vara kalk? Andra tips?
Mindre sprickor i putsen, hur "spacklar" man igen dom enklast, med vilket material?
Eftersom det är en fäbodvall så har vi vare sig tillgång till el eller rinnande vatten, så det måste gå att blanda för hand och vara enkelt att ha att göra med.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det skadar inte att prova med lerbruk, det är ju mycket lätt att göra om göra rätt i fall att lerbruket inte klarar vintern eller så. Lerbruk funkar bra tillsammans med kalkbruk. Det går att slamma med kalk på lerputs och allt blir bländande vitt.
Du kan kolla vilket bruk som använts innan. Kalkbruk bubblar när du lägger en bit i ättika. Lerbruk bubblar inte. Kalkbruk (en hård bit) löser sig inte i vatten. Lerbruk löser sig ganska snabbt i vatten. Det går att blanda alla sorter i små mängder för hand. Du kan förbereda kalkbruk genom att göra kalkpasta: blanda släckt kalk med vatten och låt stå gärna länge.
Det är fördel att använda maskin, betongblandare om du har eller känner nån. Så kan du ta med i hinkar till fäboden och blanda med sand och ev armering (hår och kaveldun har jag provat: funkar underbart) eller spä med vatten och kalkslamma.
Mitt tips för att ordna lerbruk är att du hittar det på plats. Om leran är för fet kan den spricka vid torkning. Blanda då med sand eller armering.
EDIT: jag förutsatte att det gäller putsen på utsidan av spisen, men om det gäller delar som utsätts för hetta ska du ha lerbruk, med fördel med tegelmjöl eller annat värmetåligt som ballast istället för sand eller armering av organiskt material. Själv använder jag stenolofit, lera med mineralull som ballast/armering.
Du kan kolla vilket bruk som använts innan. Kalkbruk bubblar när du lägger en bit i ättika. Lerbruk bubblar inte. Kalkbruk (en hård bit) löser sig inte i vatten. Lerbruk löser sig ganska snabbt i vatten. Det går att blanda alla sorter i små mängder för hand. Du kan förbereda kalkbruk genom att göra kalkpasta: blanda släckt kalk med vatten och låt stå gärna länge.
Det är fördel att använda maskin, betongblandare om du har eller känner nån. Så kan du ta med i hinkar till fäboden och blanda med sand och ev armering (hår och kaveldun har jag provat: funkar underbart) eller spä med vatten och kalkslamma.
Mitt tips för att ordna lerbruk är att du hittar det på plats. Om leran är för fet kan den spricka vid torkning. Blanda då med sand eller armering.
EDIT: jag förutsatte att det gäller putsen på utsidan av spisen, men om det gäller delar som utsätts för hetta ska du ha lerbruk, med fördel med tegelmjöl eller annat värmetåligt som ballast istället för sand eller armering av organiskt material. Själv använder jag stenolofit, lera med mineralull som ballast/armering.
Redigerat:
Tack för bra svar och kloka råd! Det är inne i spisen där det är kontakt med eld i första hand. Sedan är det lite sprickor på utsidan, både någon större och några små. Dom små funderar jag på att använda linoljespackel på?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Då är det lerbruk som gäller, det klarar hettan, kalkbruk blir skört och spricker när det blir för hett. Det kan gälla även utanför själva eldstaden, på min rörspis smulades kalkbruket som jag just putsat med invid luckorna av hettan. Jag pillade bort det som satt löst och tryckte dit lera från grannens dikesgrävning, med lite tegelmjöl i. Vid tillfälle ska jag slamma över med kalkslam igen, för estetiken.
Svårt att säga nåt om småsprickorna utan att veta närmare: är det små sprickor i kalkslammat kanske det räcker att slamma på nytt, är det större sprickor så knacka bort lös puts och fyll med samma bruk som innan.
Fast jag tror inte att det kan bli fel om du provar att använda lera även där, oavsett om det skulle vara kalkbruk där innan (eller sentidare putser). Fem bra grejer med lera: det skadar inte andra material, lätt att ta bort, lätthanterligt, inte farligt för hälsa o miljö, kostar minimalt. Köpelera finns men det är ganska troligt att det finns lera som duger till puts i närheten av ditt hus.
Det är inte lämpligt att använda lera är där det utsätts för mycket fukt i kombination med stark frost, därför putsas och muras skorstenar utomhus vanligen inte med lera här i norden. Det är väl troligt att du får lite grann av både fukt och frost inne i din fäbod vissa vintrar/vårar, (kan bidragit till att det spruckit?) så försök hålla hyfsat torrt. Underhållsvärme vore bra men har du ingen el kanske en solcellsdriven luftsolfångare kan va nåt?
Svårt att säga nåt om småsprickorna utan att veta närmare: är det små sprickor i kalkslammat kanske det räcker att slamma på nytt, är det större sprickor så knacka bort lös puts och fyll med samma bruk som innan.
Fast jag tror inte att det kan bli fel om du provar att använda lera även där, oavsett om det skulle vara kalkbruk där innan (eller sentidare putser). Fem bra grejer med lera: det skadar inte andra material, lätt att ta bort, lätthanterligt, inte farligt för hälsa o miljö, kostar minimalt. Köpelera finns men det är ganska troligt att det finns lera som duger till puts i närheten av ditt hus.
Det är inte lämpligt att använda lera är där det utsätts för mycket fukt i kombination med stark frost, därför putsas och muras skorstenar utomhus vanligen inte med lera här i norden. Det är väl troligt att du får lite grann av både fukt och frost inne i din fäbod vissa vintrar/vårar, (kan bidragit till att det spruckit?) så försök hålla hyfsat torrt. Underhållsvärme vore bra men har du ingen el kanske en solcellsdriven luftsolfångare kan va nåt?
Tusen tack för bra svar!!Stenolofanders skrev:
Då är det lerbruk som gäller, det klarar hettan, kalkbruk blir skört och spricker när det blir för hett. Det kan gälla även utanför själva eldstaden, på min rörspis smulades kalkbruket som jag just putsat med invid luckorna av hettan. Jag pillade bort det som satt löst och tryckte dit lera från grannens dikesgrävning, med lite tegelmjöl i. Vid tillfälle ska jag slamma över med kalkslam igen, för estetiken.
Svårt att säga nåt om småsprickorna utan att veta närmare: är det små sprickor i kalkslammat kanske det räcker att slamma på nytt, är det större sprickor så knacka bort lös puts och fyll med samma bruk som innan.
Fast jag tror inte att det kan bli fel om du provar att använda lera även där, oavsett om det skulle vara kalkbruk där innan (eller sentidare putser). Fem bra grejer med lera: det skadar inte andra material, lätt att ta bort, lätthanterligt, inte farligt för hälsa o miljö, kostar minimalt. Köpelera finns men det är ganska troligt att det finns lera som duger till puts i närheten av ditt hus.
Det är inte lämpligt att använda lera är där det utsätts för mycket fukt i kombination med stark frost, därför putsas och muras skorstenar utomhus vanligen inte med lera här i norden. Det är väl troligt att du får lite grann av både fukt och frost inne i din fäbod vissa vintrar/vårar, (kan bidragit till att det spruckit?) så försök hålla hyfsat torrt. Underhållsvärme vore bra men har du ingen el kanske en solcellsdriven luftsolfångare kan va nåt?
Klicka här för att svara