Jag har byggt en pizzaugn med eldfast tegel och använt finja eldfast bruk mellan.
Det är ingen isolering på utan den är "rå".
Jag har proveldat och lagat pizza i den och det funkar utmärkt, men vill gärna få på en snygg puts på den och göra den väderbeständig inför vintern. Bör jag bara använda eldfast bruk som puts och sen betongfärg på det eller finns det andra bättre alternativ?
Om jag använder vanligt putsbruk antar jag det spricker när jag eldar?
Det är ingen isolering på utan den är "rå".
Jag har proveldat och lagat pizza i den och det funkar utmärkt, men vill gärna få på en snygg puts på den och göra den väderbeständig inför vintern. Bör jag bara använda eldfast bruk som puts och sen betongfärg på det eller finns det andra bättre alternativ?
Om jag använder vanligt putsbruk antar jag det spricker när jag eldar?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Är ju fin som den är med öppet tegel, putsa dina lecablock den står på istället, och gör ett fint hyllplan i ek.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Kan du inte pensla den med vattenglas ? Då får ytan och fogar skydd.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Du måste definitivt skydda den mot regn, både för att minska risken för frostsprängning, och för att slippa elda sakta några dagar för att driva ur fukten inför varje säsong (eller varje gång du använder den)...David Gunnarsson 82 skrev:
Det enklaste är ju bara att slänga en pressening över ..
Edit; värt att tänka på är att du måste skydda öppningen med, regnar det in där så spelar det ingen roll hur täckningen i övrigt ser ut...
Presenning kommer jag nog kombinera med vid säsongsavlutning, men är ju inget jag vill dra på och av efter varje gång helst.Dan_Johansson skrev:
Du måste definitivt skydda den mot regn, både för att minska risken för frostsprängning, och för att slippa elda sakta några dagar för att driva ur fukten inför varje säsong (eller varje gång du använder den)...
Det enklaste är ju bara att slänga en pressening över ..
Edit; värt att tänka på är att du måste skydda öppningen med, regnar det in där så spelar det ingen roll hur täckningen i övrigt ser ut...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Vill du ha det vattentätt måste du ha en ventil som kan släppa ut övertryck..
Jag personligen hade satsat på isolering och sen ett lager puts, och sedan ett skyddande tak över..
Men samtidigt, efter öppningen är lika hög som taket ugnen (tycker jag det ser ut som?) kommer du göra slut med mycket ved för att hålla temperaturen uppe, även med isolering...
Edit: leca klarar inte "pizzatemperturer" i det långa loppet, så se till så att det går hyfsat lätt att ta ner och sätta om ugnen när det händer...
Jag personligen hade satsat på isolering och sen ett lager puts, och sedan ett skyddande tak över..
Men samtidigt, efter öppningen är lika hög som taket ugnen (tycker jag det ser ut som?) kommer du göra slut med mycket ved för att hålla temperaturen uppe, även med isolering...
Edit: leca klarar inte "pizzatemperturer" i det långa loppet, så se till så att det går hyfsat lätt att ta ner och sätta om ugnen när det händer...
Dan_Johansson skrev:
Ja som det är nu i alla fall ät öppningen lika stor som resten av ugnen, den är liksom rakt bakåt. Tanken är en lucka som är öppen kan öppnas i nederkant för luftinsläpp aå värmen hålls inne bättre.Dan_Johansson skrev:
Det funkar bra att göra pizza i den redan nu men skulle ju såklart kunnat vara energieffektiv och använda mindre ved.
Det svåra med isolering är att det bygger på tjockleken en hel del och den får då inget att vila på. Hade jag haft det i tanken från början hade det ju bara varit att flytta byggblocken ut åt sidan några cm på varje sida. Skulle jag göra det nu skulle jag få bygga på bredden på något vis.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Du får gärna lägga upp fler bilder, det är kul att se hur andra gjort!
Jag har byggt in min ugn i ett litet "hus" så jag har först 50-100 mm keramisk filt, och sen 200 mm "vanlig" stenull ...
Om du vill bygga på kan du ju alltid gjuta en hylla i betong, den går säkert att fästa i LECA-kanten ..
Men annars går det säkert att "hänga" isoleringen över, 25-50 mm keramisk filt gör stor skillnad, och sen går det ju att putsa på den ..
Jag har byggt in min ugn i ett litet "hus" så jag har först 50-100 mm keramisk filt, och sen 200 mm "vanlig" stenull ...
Om du vill bygga på kan du ju alltid gjuta en hylla i betong, den går säkert att fästa i LECA-kanten ..
Men annars går det säkert att "hänga" isoleringen över, 25-50 mm keramisk filt gör stor skillnad, och sen går det ju att putsa på den ..
Lite diverse osorterade bilder, även från bygget.Dan_Johansson skrev:
Du får gärna lägga upp fler bilder, det är kul att se hur andra gjort!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag får nog hoppas att lecablocken håller för värmen helt enkelt för stenarna i botten är ju fastmurade mot dem. När jag använt den hittils har det inte blivit ljummet på undersidan av blocken i alla fall...Dan_Johansson skrev:
Det blev så att jag stoppade på 2.5cm isolering sen puts på.David Gunnarsson 82 skrev:
Vad använde du för något material till isolering? Måste själv isolera min ugn.