Byggahus.se
Vi har nyligen flyttat in i ett hus byggt -26. Tyvärr tog den föregående ägaren bort den klassiska stilen när han köpte det -79 och satte på tegel plus plåtfasad och bytte form på fönstren. Vi kommer nu sätta nytt tak till nya tegelpannor och kommer då att tänka på hur vi i framtiden skall göra om fasaden, apropå färger på tak/plåtprofiler/takavvattning osv.

Fasaden var från början trä och är sedan tilläggsisolerat med tegel och plåtpanel.
Jag har pratat med en firma om att sätta på puts, just för att det redan sitter tegel nedtill. Inget problem sa han, man tar då ner plåtpanelen upptill och sätter skivor som man slammar på puts på. Vi flyttar ju då gärna ut fönstren så de inte sitter så långt in.
Vad tror ni, för att få tillbaka 20-talscharm, puts eller träpanel? Va tror ni om ungefärlig kostnad?

Tack på förhand
 
  • Tvåvåningshus med kombinerad tegel och gul träpanel på fasaden, snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med tegel på nedervåningen och gul träpanel på övervåningen, fönstren sitter djupt i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då säger jag putsat hela vägen upp och fastmurade pannor ytterst så man blir utan vindskivor
 
nimhed nimhed skrev:
Då säger jag putsat hela vägen upp och fastmurade pannor ytterst så man blir utan vindskivor
Intressant och det är ju snyggt! Går det att lösa i efterhand då? eftersom taket görs nu och fasaden först om något år.
 
Ja, det går. Med fördel meddelar du takfirman om dina framtida planer.
 
Jag säger tvärtom, förläng taket när ni lägger om det så att ni får tillbaka utsprånget som försvann när huset tilläggsisolerades.

Detta enbart på estetiska grunder, jag har ingen aning om vad som är dyrast eller tekniskt bäst.
 
M Marbro skrev:
Jag säger tvärtom, förläng taket när ni lägger om det så att ni får tillbaka utsprånget som försvann när huset tilläggsisolerades.

Detta enbart på estetiska grunder, jag har ingen aning om vad som är dyrast eller tekniskt bäst.
Beror ganska mycket på var i landet huset ligger, om där var utstick eller inte. Ju längre söderut desto större chans/risk att det var utan utstick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.