När jag började planera att fixa till källarväggarna ovanför mark så var det självklart att jag skulle isolera med EPS och sedan lägga en putts på detta men ju mer jag googlar i ämnet desto mer osäker blir jag på hur det ska utföras.

Det finns en massa trådar här som rör samma ämne men ett par saker har jag fastnat på.

1. När man sätter EPS/Cellplast, kan jag då använda vanliga cellplastskivor (S80) som jag kan köpa på t.ex Bauhaus eller måste det vara någon speciell skiva?

2. Väggen består idag av hålstenbetong och jag tänkte sätta dubbla 30mm-skivor som sitter omlott. Hur fäster jag skivona?

/G
 
Jag gjorde en liknande grej för ett par somrar sedan. Då köpte jag spårad cellplast,
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/isolering/cellplast/putsskiva-bewi-for-fasad/p-612093

som jag sedan fäste i min betonghålstensvägg, för säkerhets skull både med sättlim och med isolerhållare;
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc398161&artNr=

(finns många olika sorter, jag gillade de med metallspik bäst).

Därefter fästes putsnät och det hela putsades med Finjas putsbruk. På en vägg testade jag med fiberarmerat putsbruk för att se om det blev någon skillnad över tid. Än så länge (2 år) har ingen av socklarna spruckit.

Vägg under renovering med spårad cellplast, gröna isolerhållare, putsnät och påbörjat putsbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oddbod och 1 till
  • Laddar…
Tror du att den spårade cellplasten var nödvänlig eller skulle det ha fungerat lika bra bra med slät EPS iom att man ändå har armeringsnät?

Det ser ut som du körde armeringsnät i metall, stämmer det?

Sättlim och sedan säkra upp med det du länkade till låter som ett smidigt sätt att få upp skivorna.
 
1) Jag vet inte, men det känns som om armeringen i första hand är till för att hålla samman putsen och motverka sprickor, men det påverkar ju inte putsens grepp i den bakomliggande cellplasten. Spåren gör att putsen greppar bättre i cellplasten, inbillar jag mig i alla fall.

2) Japp, vanligt galvat putsnät. Jag har absolut ingen uppfattning om vad som är bäst, galvat, rostfritt eller plast. Det var en ren pris- och tillgänglighetsfråga för min del.
 
Tack för snabba svar! Kommer köra slät EPS med galvad armering så får vi se om det håller.
 
Tanken med de spårade är väl att man ska få spår för luften att vandra mellan skivan och befintlig vägg.
 
  • Gilla
Zoki_
  • Laddar…
Ja, jag menar också att spåren ska ligga mot vägg och inte mot puts.
 
nimhed skrev:
Ja, jag menar också att spåren ska ligga mot vägg och inte mot puts.
Nejdå, den där skivan har knoppar mot väggsidan också, för luftspalt.
 
Ahh, ok
 
Såg en i området som hade en äldre farbror från en firma som isolera och putsa sockel.
Snickare eller murare framgick inte. Rätt eller fel vet jag inte heller. Men såg att han använde vanlig slät cellplast som han rev putssidan med fogsvansen. Antar för vidhäftning. Ser bra ut från gatan efter 3 år i alla fall. Mekanisk infästning användes såg jag. Alltså någon slags isolerhållare.
 
  • Gilla
frma71
  • Laddar…
Ok... ska man avvakta med att riva putssidan tills den första snön lagt sig så att grannen tror att det är snö som yr över på deras tomt? =)
 
b8q skrev:
Nejdå, den där skivan har knoppar mot väggsidan också, för luftspalt.
Så här ser den ut, utsida respektive insida:
Bild på en kompositbräda med räfflad yta på ena sidan och slät yta på andra sidan, visas från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongplatta med slät botten och punktpräglad ovansida, avsedd för byggprojekt.
 
O Oddbod skrev:
Tack för snabba svar! Kommer köra slät EPS med galvad armering så får vi se om det håller.
Hur gick det för dig med putsen på cellplasten? Är du nöjd med resultatet? Jag är inne på något liknande och det är därför jag frågar!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur gick det för dig med putsen på cellplasten? Är du nöjd med resultatet? Jag är inne på något liknande och det är därför jag frågar!
Sitter kvar fortfarande och ser snyggt ut. Valde fiberarmerat puts utöver nät och så satte jag en dropplåt ovanför skivorna och under panelen för att säkerställa att det inte ska komma in fukt.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
O Oddbod skrev:
Sitter kvar fortfarande och ser snyggt ut. Valde fiberarmerat puts utöver nät och så satte jag en dropplåt ovanför skivorna och under panelen för att säkerställa att det inte ska komma in fukt.
Har du möjligtvis en bild som visar hur du avslutade uppåt mot panelen?
 
  • Gilla
Mararo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.