När jag började planera att fixa till källarväggarna ovanför mark så var det självklart att jag skulle isolera med EPS och sedan lägga en putts på detta men ju mer jag googlar i ämnet desto mer osäker blir jag på hur det ska utföras.
Det finns en massa trådar här som rör samma ämne men ett par saker har jag fastnat på.
1. När man sätter EPS/Cellplast, kan jag då använda vanliga cellplastskivor (S80) som jag kan köpa på t.ex Bauhaus eller måste det vara någon speciell skiva?
2. Väggen består idag av hålstenbetong och jag tänkte sätta dubbla 30mm-skivor som sitter omlott. Hur fäster jag skivona?
/G
Det finns en massa trådar här som rör samma ämne men ett par saker har jag fastnat på.
1. När man sätter EPS/Cellplast, kan jag då använda vanliga cellplastskivor (S80) som jag kan köpa på t.ex Bauhaus eller måste det vara någon speciell skiva?
2. Väggen består idag av hålstenbetong och jag tänkte sätta dubbla 30mm-skivor som sitter omlott. Hur fäster jag skivona?
/G
Jag gjorde en liknande grej för ett par somrar sedan. Då köpte jag spårad cellplast,
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/isolering/cellplast/putsskiva-bewi-for-fasad/p-612093
som jag sedan fäste i min betonghålstensvägg, för säkerhets skull både med sättlim och med isolerhållare;
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc398161&artNr=
(finns många olika sorter, jag gillade de med metallspik bäst).
Därefter fästes putsnät och det hela putsades med Finjas putsbruk. På en vägg testade jag med fiberarmerat putsbruk för att se om det blev någon skillnad över tid. Än så länge (2 år) har ingen av socklarna spruckit.
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/isolering/cellplast/putsskiva-bewi-for-fasad/p-612093
som jag sedan fäste i min betonghålstensvägg, för säkerhets skull både med sättlim och med isolerhållare;
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc398161&artNr=
(finns många olika sorter, jag gillade de med metallspik bäst).
Därefter fästes putsnät och det hela putsades med Finjas putsbruk. På en vägg testade jag med fiberarmerat putsbruk för att se om det blev någon skillnad över tid. Än så länge (2 år) har ingen av socklarna spruckit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du att den spårade cellplasten var nödvänlig eller skulle det ha fungerat lika bra bra med slät EPS iom att man ändå har armeringsnät?
Det ser ut som du körde armeringsnät i metall, stämmer det?
Sättlim och sedan säkra upp med det du länkade till låter som ett smidigt sätt att få upp skivorna.
Det ser ut som du körde armeringsnät i metall, stämmer det?
Sättlim och sedan säkra upp med det du länkade till låter som ett smidigt sätt att få upp skivorna.
1) Jag vet inte, men det känns som om armeringen i första hand är till för att hålla samman putsen och motverka sprickor, men det påverkar ju inte putsens grepp i den bakomliggande cellplasten. Spåren gör att putsen greppar bättre i cellplasten, inbillar jag mig i alla fall.
2) Japp, vanligt galvat putsnät. Jag har absolut ingen uppfattning om vad som är bäst, galvat, rostfritt eller plast. Det var en ren pris- och tillgänglighetsfråga för min del.
2) Japp, vanligt galvat putsnät. Jag har absolut ingen uppfattning om vad som är bäst, galvat, rostfritt eller plast. Det var en ren pris- och tillgänglighetsfråga för min del.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Tanken med de spårade är väl att man ska få spår för luften att vandra mellan skivan och befintlig vägg.
Såg en i området som hade en äldre farbror från en firma som isolera och putsa sockel.
Snickare eller murare framgick inte. Rätt eller fel vet jag inte heller. Men såg att han använde vanlig slät cellplast som han rev putssidan med fogsvansen. Antar för vidhäftning. Ser bra ut från gatan efter 3 år i alla fall. Mekanisk infästning användes såg jag. Alltså någon slags isolerhållare.
Snickare eller murare framgick inte. Rätt eller fel vet jag inte heller. Men såg att han använde vanlig slät cellplast som han rev putssidan med fogsvansen. Antar för vidhäftning. Ser bra ut från gatan efter 3 år i alla fall. Mekanisk infästning användes såg jag. Alltså någon slags isolerhållare.
Sitter kvar fortfarande och ser snyggt ut. Valde fiberarmerat puts utöver nät och så satte jag en dropplåt ovanför skivorna och under panelen för att säkerställa att det inte ska komma in fukt.mr.Ola skrev:

