Hej!
Jag har ett matskafferie i källaren som putsen har gett upp, se bild.
Har ett lite funderingar och är väldigt tacksam för all hjälp.
Kan jag använda Putsbruk C från byggmax direk på väggen (efter att jag tagit bort allt det gamla putsen)? Isf hur många mm i tjocklek?
Jag har ett matskafferie i källaren som putsen har gett upp, se bild.
Har ett lite funderingar och är väldigt tacksam för all hjälp.
Kan jag använda Putsbruk C från byggmax direk på väggen (efter att jag tagit bort allt det gamla putsen)? Isf hur många mm i tjocklek?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 030 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 030 inlägg
Svar ja, hugg bort all lös puts på väggarna och sen förvattna ordentligt.
Grunda med putsbruk c (löst bruk), och sen stocka med samma dagen efter, och sen puts dagen efter det.
Dra på max 10mm per påslag.
Grunda med putsbruk c (löst bruk), och sen stocka med samma dagen efter, och sen puts dagen efter det.
Dra på max 10mm per påslag.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 030 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 030 inlägg
Nja, som sagt, ta bort all gamma lös puts färg etc.
Förvattna lite försiktigt, eller blöt upp väggen dagen innan. Ser ut som betonghålsten och då kan vatten nästan studsa istället. Men sten måste vara ren från damm och gärna lite fuktig för vidhäftning. Man brukar ju slå på en lös grundning, men kan vara lite bökigt för vissa.
Men annars så räcker det med 2 lager, den tjocklek du får på. Du får aldrig på 1 cm första vändan och det behövs inte heller.
Andra gången förvattna och sen dra på bruk och slamma, det är lättast för en lekman. Alltså pensla bruket med en stor mjuk plafondpensel när det blivit lite hårt, och doppa plafondan i vatten vid behov.
Förvattna lite försiktigt, eller blöt upp väggen dagen innan. Ser ut som betonghålsten och då kan vatten nästan studsa istället. Men sten måste vara ren från damm och gärna lite fuktig för vidhäftning. Man brukar ju slå på en lös grundning, men kan vara lite bökigt för vissa.
Men annars så räcker det med 2 lager, den tjocklek du får på. Du får aldrig på 1 cm första vändan och det behövs inte heller.
Andra gången förvattna och sen dra på bruk och slamma, det är lättast för en lekman. Alltså pensla bruket med en stor mjuk plafondpensel när det blivit lite hårt, och doppa plafondan i vatten vid behov.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur ska jag måla dessa väggar i källaren? Puts, gipsputs och gammal färg
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsar ett rum i källaren
Socialt & Projekt -
Ska man putsa eller gipsa källaren med stålregler
Färg, Måla & Tapetsera -
Kakla i källaren puts eller betonghålsten
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsat om matkällaren