Hej,
Här kommer ännu en puts-i-källar-tråd. Har gjort en hel del research här i forumet och hittat jättebra information. Hade dock uppskattat om någon kan stötta i ett par frågor kring grundarbetet.
Har gett mig på en mindre renovering i vår uppvärmda källare från 1975. Väggarna har länge varit instängd med oklar typ av färg samt vävtapet(!!). Otroligt nog är väggarna i rätt bra skick förutom längst ner i hörnen på ytterväggarna. Inga andra problem med fukt eller lukt heller.
Tänkte göra en punktinsats där putsen släppt som värst. Kommer krävas ungefär 2-3 cm puts i tjocklek på sina håll.
Gjort så här långt:
-Riva vävtapet (ska göras överallt så småningom)
-Knacka bort lös puts
-Gå över med stålborste och riva av alla utfällningar
-Göra rent väggen från damm med en dammsugare
Min fråga berör nästa steg. Jag har läst att man ska fukta hårt sugande underlag innan putsning. Räknas gammal puts och exponerad leca (?) block som sugande material? Eller räcker det att jag grundar genom att slamma med löst blandad C-bruk?
Min plan framåt är i så fall:
- Slamma med löst C-bruk 1-2 omgångar (har köpt finnjas Puts- & Murbruk C)
- När ovan börjat torka lite så fortsätter jag putsa med vanligt blandad C-bruk genom att kasta på putsen med en murslev samt jämna ut med slipstål
- När väggen är jämn och putsen börjat torka lite så glattar jag med en putsbräda.
Så småningom ska hela väggen slipas ner någon millimeter och ytbehandlas. men det är ett framtida projekt!
Allt detta är nytt för mig, så jag ber om ursäkt om frågorna är för dumma eller upprepande. Har verkligen försökt leta i forumet innan jag postat
Tack på förhand!
Här kommer ännu en puts-i-källar-tråd. Har gjort en hel del research här i forumet och hittat jättebra information. Hade dock uppskattat om någon kan stötta i ett par frågor kring grundarbetet.
Har gett mig på en mindre renovering i vår uppvärmda källare från 1975. Väggarna har länge varit instängd med oklar typ av färg samt vävtapet(!!). Otroligt nog är väggarna i rätt bra skick förutom längst ner i hörnen på ytterväggarna. Inga andra problem med fukt eller lukt heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte göra en punktinsats där putsen släppt som värst. Kommer krävas ungefär 2-3 cm puts i tjocklek på sina håll.
Gjort så här långt:
-Knacka bort lös puts
Min fråga berör nästa steg. Jag har läst att man ska fukta hårt sugande underlag innan putsning. Räknas gammal puts och exponerad leca (?) block som sugande material? Eller räcker det att jag grundar genom att slamma med löst blandad C-bruk?
- När ovan börjat torka lite så fortsätter jag putsa med vanligt blandad C-bruk genom att kasta på putsen med en murslev samt jämna ut med slipstål
- När väggen är jämn och putsen börjat torka lite så glattar jag med en putsbräda.
Så småningom ska hela väggen slipas ner någon millimeter och ytbehandlas. men det är ett framtida projekt!
Allt detta är nytt för mig, så jag ber om ursäkt om frågorna är för dumma eller upprepande. Har verkligen försökt leta i forumet innan jag postat
Tack på förhand!
Du har gjort allt rätt! KC bruk funkar också. Kallas populärt för rödbruk,. För man putsar med KC - bruk på tegel och lättbetong.K kinevenow skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Gjort så här långt:
-Knacka bort lös puts
Tack på förhand!
Grymt! Skönt att höra 🙂 vad tror du om första steget i återbyggandet? Räcker det att slamma med löst blandat c-bruk i detta fall eller borde jag fukta underlaget ordentligt med vatten först.P PerOF skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avloppslukt i källaren efter avfuktare
Vatten & Avlopp -
Hur fixar jag putsen i källaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken slags puts passar? Innervägg i tvättstuga i källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Har någon målat väggar i källaren med Biltemas Mur- och putsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsa tunnt, innervägg källare
Byggmaterial & Byggteknik