Hej!
Håller på att fräscha upp min källare i mitt gamla hus. Jag vet inte vad det är för material på väggarna, men det ser ut som typ, betong eller något. Jag är HELT okunnig om olika materiel.

Jag tänker mig att fräscha upp väggarna på så sätt att mura, putsa eller vad som är bäst, och göra lite ränder med den taggade ytstrykaren. Och även lägga lite nytt klinkers på golvet.

Källaren är en ren källare, det är lite fuktgenomslag på vissa ställen. Har inga planer att dränera då jag inte tänker inreda där nere. har endast tvättstugan, matkällare och en dusch där nere (som jag ska fixa iordning oxå sen)
Vilket materiel bör jag använda för att lyckas och att det tål lite fukt? Kan jag måla på det sedan? vilken färgtyp.
Tacksam för snabbt svar då jag planerar göra detta på min semester.

Klinkers och kakel sätter jag väl UTAN fuktspärr i källaren om jag har förstått rätt??

Mvh Nip, kvinna med SNART helt nyrenoverat hus.

Man kan använda nåt som kallas putsbruk C. Eller gipsputs, men i så fall INTE på ytterväggar eftersom det inte funkar så bra med den fuktvandring som finns i källarväggar. Måla ytterväggar med färg som andas! Det finns lite olika sorter, t.ex silikatfärg.
Kolla hur man gör på "Din Byggare" på nätet!

Helt riktigt, klinkers utan fuktspärr. Jag antar att du menar att du har duschkabin? Bara dusch direkt på kakel är nog inte så lyckat. Då krävs att källaren är fuktisolerad underifrån plus en hel del annat...

Redigerat:
Håller med Oskis. Jag kan även rekommendera Finjas VäggROT, det är ett cementbaserat spackel som är mycket mer lättjobbat än puts.

Hej

Undrar hur svårt det är att få bort gammal tapet på betongvägg i källaren???? Har tänkt att spackla på där sen och måla om det också går? Vill inte regla och ha mig men är grymt orolig för fukten.

Ullis-husägaren skrev:
Hej

Undrar hur svårt det är att få bort gammal tapet på betongvägg i källaren???? Har tänkt att spackla på där sen och måla om det också går? Vill inte regla och ha mig men är grymt orolig för fukten.
Kanske inte rätt ställe för ditt inlägg men prova med lite vatten i en vanlig blomspruta. Då brukar de lossna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.