ska snart montera purus monteringsplatta i träbjälklag. kommer vara spånskiva, med golvvärme och sedan plastmatta.
enligt leverantören för golvvärmen (ebeco) så ska det vara minst 15mm spackel.
jag är lite osäker på höjden för installationen
tittar jag på manualen för Purus så står det följande:
plastmatta: inga distanser. jag antar detta gäller om man inte ska flytspackla alls?
Sedan finns följande bild. enligt övre bilden, som gäller mig, så har dom monterat den låga distansen (6mm), då man tydligt ser att det är den högre distansen (13mm) på bilden under som gäller klinker.
men då rekommendationen är 15mm spackel så antar jag att man ska välja antingen 13 eller 13+6 = 19mm distanser, så spacklar dom emot kanten som blir?
när jag frågar runt lite verkar det finnas alla möjliga lösningar. en del spacklar över själva monteringsplattan emot en förhöjningsring, men enligt manualen stå står det inget alls om denna lösningen. så vad är god praxis?
jag själv skulle killgissa att man ska förhöja den 13mm, tulla lite på dom 15mm som dom rekommenderar precis närmast brunnen. sedan flytspackla fram till montageplattan
hur gör alla andra?
enligt leverantören för golvvärmen (ebeco) så ska det vara minst 15mm spackel.
jag är lite osäker på höjden för installationen
tittar jag på manualen för Purus så står det följande:
plastmatta: inga distanser. jag antar detta gäller om man inte ska flytspackla alls?
Sedan finns följande bild. enligt övre bilden, som gäller mig, så har dom monterat den låga distansen (6mm), då man tydligt ser att det är den högre distansen (13mm) på bilden under som gäller klinker.
men då rekommendationen är 15mm spackel så antar jag att man ska välja antingen 13 eller 13+6 = 19mm distanser, så spacklar dom emot kanten som blir?
när jag frågar runt lite verkar det finnas alla möjliga lösningar. en del spacklar över själva monteringsplattan emot en förhöjningsring, men enligt manualen stå står det inget alls om denna lösningen. så vad är god praxis?
jag själv skulle killgissa att man ska förhöja den 13mm, tulla lite på dom 15mm som dom rekommenderar precis närmast brunnen. sedan flytspackla fram till montageplattan
hur gör alla andra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade precis med mattläggare. han sa att man absolut inte ska göra som i manualen, utan lägga den lägre och spackla fram till en förhöjningsring. man ser skarven igenom mattan annars.
således så ska man, enligt honom, frångå monteringsanvisningen på en av de viktigaste delarna i badrummet.
således så ska man, enligt honom, frångå monteringsanvisningen på en av de viktigaste delarna i badrummet.
Jag kan bekräfta detsamma, fått precis samma svar från en mattläggare också att man spacklar hela vägen fram, annars kommer det framträda en fyrkant.
Annars kör du på Faluplast golvbrunn, deras monteringsplatta är vändbar för matta eller klinker.
Annars kör du på Faluplast golvbrunn, deras monteringsplatta är vändbar för matta eller klinker.
Man lägger den jäms med golvspånet och sedan en förhöjningsring och armerad flytspackel..B busgraab skrev:
Minimum 15mm golvspackel skulle jag rekomendera även om du ska ha plastmatta..
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Bästa resultat blir att montera med en förhöjnings ring , absolut inte den så,kallade platta för mattan , totalt värdelös
Har inte köpt purus 2014 ännu, men förstod det som att det ska ingå en förhöjningsring på 12(?)mm som man spacklar fram till. Då blir ju både mattläggaren glad, och man följer tillverkarens anvisningar.
Frågan är varför purus ändrat på det förfarandet på 300multi...
Mvh Henrik
Frågan är varför purus ändrat på det förfarandet på 300multi...
Mvh Henrik
Klicka här för att svara