12 070 läst ·
12 svar
12k läst
12 svar
Punkteras pappen när läkt och bärläkt spikas fast?
Läkt 23x36 mm. Bärläkt (glespanel) 28x70 mm. Total bygghöjd över papp 51 mm.
Fråga:
För att slippa onödiga punkteringar i pappen borde 50 mm trådspik användas, men den är lite klen, 50x2,0 mm. Går man upp en dimension till 60x2,3 mm punkterar man pappen.
På frågan vilken spikdimension är lämpligast får man olika svar på beroende på vem man frågar. Maskinspik 50x2,8 mm vore perfekt, men de finns inte lösa. Vad tycker ni? Punktera eller hitta någon annan lösning? Att slabba med asfaltklister runt varje läkt känns tidskrävande.
Fråga:
För att slippa onödiga punkteringar i pappen borde 50 mm trådspik användas, men den är lite klen, 50x2,0 mm. Går man upp en dimension till 60x2,3 mm punkterar man pappen.
På frågan vilken spikdimension är lämpligast får man olika svar på beroende på vem man frågar. Maskinspik 50x2,8 mm vore perfekt, men de finns inte lösa. Vad tycker ni? Punktera eller hitta någon annan lösning? Att slabba med asfaltklister runt varje läkt känns tidskrävande.
Redigerat:
Normalt spikar man strö och bärläkt med 3 tum rakt igenom båda på en gång där de möts.
Det blev 3" rakt genom bär-, ströläkten och råsponten. Således punkterades pappen, men paranoid som man är, smetade jag på asfaltklister under ströläkten för att täppa till. Det blir ändå bara kondensvatten i små mängder. Låg risk att det tar sig igenom hål i pappen och ner på vinden.
Tusentals och åter tusentals hus har läkt spikade rakt igenom hela middevitten.
Jag körde som Axelzons med 3 och 4 tums spik. Håller med Mikael_L, pappen borde täta för så pass små hål. Dessutom borde väl taket vara tätt efter omläggning med ny plåt eller pannor. Det lilla vatten som ev skulle kunna hamna på pappen torde inte kunna ställa till med någon skada. Ströläkten borde väl svälla lite om den blir blöt och täta. Inbillar mig att det viktigaste, åtminstone när man har pannor på taket, är att varje år gå upp och rätta till dem som ev. har flyttat på sig efter vintern. Tycker mig ha sett på de hus jag äger att om man har mycket lövträd på tomten har frömjöl lätt för att leta sig in under pannorna om de inte tätar. Det i kombination med vatten är knappast bra. Fukten ligger då kvar under lång tid och skadar både strö och bärläkt.
Det finns produkter avsedda att sättas mellan ströläkten och takpappen. https://goo.gl/w1OisP
Läkttätningsband kallas det
Läkttätningsband kallas det
Det var jag som väckte tråden, eftersom jag sökte svar på exakt detsamma som TS, och tyckte jag kunde tillföra informationen om läktningsbandet (som ibland faktiskt är ett krav beroende på takprodukter).
Klicka här för att svara