Går i funderingar kring ett litet pumphus. Första skissen var en bättre isolerad "hundkoja" med frostvakt, men går nu i tankar om att istället gräva ner den, inte minst för ljudets skull.
Måtten behöver vara sådär 40x60x60 (BDH) men jag tänker att jag gör den lite extra djup, dvs 80. Planen är således att gräva en grop på ca 105 cm i djup, 5 cm makadam, uppradade leca som botten och sedan 4 lecablock i höjd. Som lock på detta kör jag tjockare konstruktionsplywood och limmar på cellplast som omsluter bygget som kommer sticka upp ca 20 cm. Dessvärre är det ganska blött i allmänhet i den här marken. Väggarna på bygget putsas och målas för att hålla tätt, men hur bör man göra med bottnen? Skippa puts och färg etc för att låta eventuellt vatten som kommer ner i bygget rinna ut, eller täta även bottnen för att inte låta vatten tränga upp? Vatten BORDE inte komma ner iom att den är över marknivå, vilket ju då för mig innebär at man ven bör putsa och måla bottnen.
Någon som har gjort liknande bygge och kan dela med sig av tips? Eller ja, alla tips och tankar är naturligtvis varmt välkomna. :)

Redigerat:
Ska försöka komma ihåg att fota pumphuset som finns till mitt hus. Där har man grävt ett hål, borrat och sedan murat/cementat en fyrkant ca 180cm ståhöjd 60 cm under marknivå. DVS sticker "bunkern" upp något. Sedan har man armerat och lagt betonglock på med en liten lucka som man kan klättra ned i. Rätt smart måste jag säga, vad jag kan se så har regnvattnet åkt ner i borrhålet så det verkar ju inte vara några problem det heller.

tommib
Humhum.... nu är jag inte expert på brunnar men det är absolut ett problem om regnvatten åker ner i brunnen. Det ska det under inga omständigheter göra då det lätt tar med sig ytföroreningar till ditt dricksvatten.

Ja jag är ingen expert jag heller, men mitt vatten har då bra egenskaper efter prover och ingen förändring är utförd på si så där 60 år :)

En liten återkoppling, det fanns faktiskt ett av-rör i nivå med golvet som man knappt såg. Bakom hydroforen som går ner i marken en bit bort. :) Tommib!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.