8 805 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Pumpen drar inget vatten ur egna brunnen
Det finns normalt sett ingen mer backventil. Så det är fullt tryck ända ner till bottenventilen när pumpen står still.
Blir inte riktigt klok på detta - för en del följdfel blev det...
Fick ju igång pumpen sent igår kväll och denna fyllde då hydroforen med vatten. Denna visar nu samma tryck som den brukar (strax över 3 bar) då pumpen slår av. Fint så långt...
Går in i huset och testar kranar. Vattnet är, till att börja med, lite missfärgat och de spottar och fräser lite men efter att ha spolat en stund ser allting fint ut.
Högt tryck i både blandaren i köket och den i badrummet.
Kollar också i pumprummet ute i garaget - Högt tryck.
I morse när vi skulle till att duscha så märker vi dock att detsamma inte riktigt gäller för duschen.
Helt värdelöst tryck. Jämfört min fru har jag onekligen lite mindre hår, men till och med jag har problem att skölja ur schampot.
Det är bara de första stackars sekunderna som det är något tryck att tala om. Efter detta dalar det fort.
Märker senare att detsamma även gäller för toalettstolen. Vattnet rinner på, men det tar väldigt långt att fylla behållaren.
Så... Vad är den förenande nämnaren mellan dessa båda?
Givet att blandaren i samma rum funkar alldeles utmärkt.
Fick ju igång pumpen sent igår kväll och denna fyllde då hydroforen med vatten. Denna visar nu samma tryck som den brukar (strax över 3 bar) då pumpen slår av. Fint så långt...
Går in i huset och testar kranar. Vattnet är, till att börja med, lite missfärgat och de spottar och fräser lite men efter att ha spolat en stund ser allting fint ut.
I morse när vi skulle till att duscha så märker vi dock att detsamma inte riktigt gäller för duschen.
Helt värdelöst tryck. Jämfört min fru har jag onekligen lite mindre hår, men till och med jag har problem att skölja ur schampot.
Det är bara de första stackars sekunderna som det är något tryck att tala om. Efter detta dalar det fort.
Märker senare att detsamma även gäller för toalettstolen. Vattnet rinner på, men det tar väldigt långt att fylla behållaren.
Här är en instruktion hämtad från EMS pumpens hemsida det är samma som från Rinkaby Rör hemsida.
Igångsättning
1. Fyll pumpen och sugledningen med vatten.
2. Stäng kranen på utloppet helt och starta pumpen.
3. Öppna kranen lite. Pumpen arbetar bäst om trycket på utloppet är ca 0.5 - 1 Bar (kg//cm2).
Pumpen drar nu ut kvarvarande luft från sugledningen. Låt pumpen arbeta så länge det kommer ut luft. Upphör luftflödet ska pumpen stoppas och återfyllas med vatten. Därefter upprepas starten.
Ett tips I anläggningar där det av någon anledning är svårt att fylla sugledningen med vatten kan det ta lång tid att få ut all luft. Detta är normalt och tyder inte på något fel. Pumpen har mycket sämre förmåga att pumpa luft än vatten. Uppstarten underlättas då avsevärt om man ordnar så att man på utloppet kan hålla emot med handen och känna att det hela tiden kommer luft. Man märker då direkt när luftflödet upphör och det är dags att fylla på vatten.
Igångsättning
3. Öppna kranen lite. Pumpen arbetar bäst om trycket på utloppet är ca 0.5 - 1 Bar (kg//cm2).
Pumpen drar nu ut kvarvarande luft från sugledningen. Låt pumpen arbeta så länge det kommer ut luft. Upphör luftflödet ska pumpen stoppas och återfyllas med vatten. Därefter upprepas starten.
Ett tips I anläggningar där det av någon anledning är svårt att fylla sugledningen med vatten kan det ta lång tid att få ut all luft. Detta är normalt och tyder inte på något fel. Pumpen har mycket sämre förmåga att pumpa luft än vatten. Uppstarten underlättas då avsevärt om man ordnar så att man på utloppet kan hålla emot med handen och känna att det hela tiden kommer luft. Man märker då direkt när luftflödet upphör och det är dags att fylla på vatten.
Ja, jag hittade precis denna skrivelse igår också.L Leif i Skåne skrev:Här är en instruktion hämtad från EMS pumpens hemsida det är samma som från Rinkaby Rör hemsida.
Igångsättning
Problemet är att firman som gjort installationen inte satt någon kran på utloppet.
Detta får vi så klart ha hem någon som tittar på...
Det sagt så inbillar jag mig ändå att pumpen nu gör sitt jobb som den ska.
Vatten pumpas in i hydroforen i ganska rask takt och nivån på tryck är där den brukar.
Som sagt också bara valda delar som har problem med trycket.
Vi hade exakt samma problem när vi bytte från en jetpump till dränkbar pump - värdelöst tryck i duschen. Jag tror som redan sagts att allt meck och grejs har frigjort partiklar, rost från rör osv som satt sig i duschblandaren. I vårt fall släppte det av sig självt efter någon vecka bara.AndersMMÖ skrev:
Blir inte riktigt klok på detta - för en del följdfel blev det...
Inte otänkbart - men jag tänker lite som du...Centano skrev:
Borde de inte främst ha drabbat dusch/blandare/blandare? Toalettstolen har, mig veterligen, ingen sil.
Men jag dubbelkollar så klart detta då jag kommer hem.
Tack!S johd01 skrev:
Kollar på detta när jag är hemma.