871 läst ·
9 svar
871 läst
9 svar
pumpbrunn för anslutning till dagvatten - vad kan gå fel?
Frågan gäller anslutning av dränering från husgrunden till kommunens dagvattenledning och hur man skyddar sig från vatten från ett översvämmat dagvattennät. Konsensus verkar vara att pumpbrunn är bättre än backventil.
På avloppet har vi satt en WaBack backventil vilket känns som en trygg och (om man får tro folks erfarenheter här på forumet) relativt underhållsfri lösning. En billig/dålig backventil skulle jag inte satsa på men WaPros grejer verkar tillförlitliga.
Så varför inte sätta en likadan på dagvattenanslutningen? Fungerar den sämre i dagvattenfallet?
Sedan frågar jag mig om en pumpbrunn löser problemet helt. Dels kan ju strömmen gå, pumpen kan gå sönder osv. Men om vi utgår att pumpen fungerar - hur ansluter man den för att förhindra att kommunens vatten vid stort motflöde rinner ner i brunnen? Gör man en tät anslutning mellan pumpslang och dagvattenrör så att inget vatten kan passera vid sidan om? Om man bara sticker in pumpslangen en bit i ett 110-rör borde väl vatten kunna passera utanför slangen i andra riktningen?
På avloppet har vi satt en WaBack backventil vilket känns som en trygg och (om man får tro folks erfarenheter här på forumet) relativt underhållsfri lösning. En billig/dålig backventil skulle jag inte satsa på men WaPros grejer verkar tillförlitliga.
Så varför inte sätta en likadan på dagvattenanslutningen? Fungerar den sämre i dagvattenfallet?
Sedan frågar jag mig om en pumpbrunn löser problemet helt. Dels kan ju strömmen gå, pumpen kan gå sönder osv. Men om vi utgår att pumpen fungerar - hur ansluter man den för att förhindra att kommunens vatten vid stort motflöde rinner ner i brunnen? Gör man en tät anslutning mellan pumpslang och dagvattenrör så att inget vatten kan passera vid sidan om? Om man bara sticker in pumpslangen en bit i ett 110-rör borde väl vatten kunna passera utanför slangen i andra riktningen?
Ingen som vet något om pumpbrunnar (har jag svårt att tro)...?
När jag försöker läsa på hittar jag två motsatta åsikter:
1) En pumpbrunn måste absolut ha backventil så att vattnet inte rinner tillbaka (vid dåligt fall mot gatan).
2) En pumpbrunn får absolut inte ha backventil för den kommer att frysa.
Jag tänker att en backventil som placeras nära anslutningspunkten i gatan borde hamna på frostfritt djup. En sådan skyddar då mot bakflöde vid översvämning i kommunens nät. Däremot inte mot att vatten som just pumpats upp rinner tillbaka (så hur hindrar man det?).
Men jag förstår fortfarande inte hur en pumpbrunn helt utan backventil skyddar mot att man får in vatten från kommunens nät - åtminstone inte om man har högre liggande fastigheter i närheten.
När jag försöker läsa på hittar jag två motsatta åsikter:
1) En pumpbrunn måste absolut ha backventil så att vattnet inte rinner tillbaka (vid dåligt fall mot gatan).
2) En pumpbrunn får absolut inte ha backventil för den kommer att frysa.
Jag tänker att en backventil som placeras nära anslutningspunkten i gatan borde hamna på frostfritt djup. En sådan skyddar då mot bakflöde vid översvämning i kommunens nät. Däremot inte mot att vatten som just pumpats upp rinner tillbaka (så hur hindrar man det?).
Men jag förstår fortfarande inte hur en pumpbrunn helt utan backventil skyddar mot att man får in vatten från kommunens nät - åtminstone inte om man har högre liggande fastigheter i närheten.
M ms2010 skrev:Frågan gäller anslutning av dränering från husgrunden till kommunens dagvattenledning och hur man skyddar sig från vatten från ett översvämmat dagvattennät. Konsensus verkar vara att pumpbrunn är bättre än backventil.
Med pumpbrunn har du två typiska alternativ:
1. Du drar tryckledningen från pumpen hela vägen till kommunens nät (din recipient). Backventil är lämpligt och den måste ligga frostfritt. Eftersom hela ledningen kommer att vara vattenfylld året runt måste den ligga frostfritt hela vägen, precis som en tappvattenledning.
2. Du lägger en 110 mm självfallsledning rätt ytligt (minimun kanske 30-40 cm under mark) mellan pumpbrunnen och kommunens nät. Sen pumpar du upp till denna ledning vid pumpbrunnen. Här ska det inte vara backventil. Fördelen med denna lösning är att frosten inte blir samma problem. Den uppenbara nackdelen är att det krävs en självfallsledning och den kan naturligtvis fyllas upp bakifrån om terrängen och ledningen inte är lämpad för denna lösning.
1. Du drar tryckledningen från pumpen hela vägen till kommunens nät (din recipient). Backventil är lämpligt och den måste ligga frostfritt. Eftersom hela ledningen kommer att vara vattenfylld året runt måste den ligga frostfritt hela vägen, precis som en tappvattenledning.
2. Du lägger en 110 mm självfallsledning rätt ytligt (minimun kanske 30-40 cm under mark) mellan pumpbrunnen och kommunens nät. Sen pumpar du upp till denna ledning vid pumpbrunnen. Här ska det inte vara backventil. Fördelen med denna lösning är att frosten inte blir samma problem. Den uppenbara nackdelen är att det krävs en självfallsledning och den kan naturligtvis fyllas upp bakifrån om terrängen och ledningen inte är lämpad för denna lösning.
Tack för utförligt svar! Angående alternativ två: Du skriver att det inte ska vara backventil i det fallet. Varför inte?
Claes Sörmland skrev:
Med pumpbrunn har du två typiska alternativ:
Jag har ingen backventil på min pumpbrunn och jag pumpar till en ibc tank så frugan kan vattna växthuset/trädgården.När säsongen blir mot kallare väder lägger jag ner slangen på backen så det inte finns vatten kvar I slangen.M ms2010 skrev:
För att inte pumpens tryckledning ska stå vattenfylld och frysa på vintern.M ms2010 skrev:
Man kan ju tänka sig en backventil på 110 mm självfallsledningen precis som på vilken sådan ledning som helst.
Vi kör takvattnet och övrig dränering på tomten till ett dagvattenmagasin för bevattning och en stenkista för eventuellt överskott. Dräneringen runt/under husgrunden ska däremot anslutas till dagvattennätet via pumpbrunn. Lite komplicerat men inbillar mig att det är en vettig lösning: Vi återanvänder det mesta av regnvattnet men har en "säker" lösning för den viktigaste dräneringen (utom vid större översvämning då).V växelventil skrev:
Aha, då är jag med. Backventil i själva pumpen eller tryckledningen är förstås ingen bra idé. Backventil på självfallsledningen måste allvarligt övervägas.Claes Sörmland skrev:
Backventil på den ledningen är nog lite överkurs, med självfall ut så blir det tomt. Däremot så ska det inte vara backis i pumpen eller på slangen ut från brunnen. Helst med fall även för den, om det inte blir fall när utloppet från brunnen är djupt ner, så går det att ha det högt upp. När pumpen går, pumpas det ur brunnen och när den stannar så blir det ett sug ut ( kapilärt ) och suger kanske tills det kommer luft i slangen, lite vatten går tillbaka, men slangen tom och kan inte frysa. Men gäller då att det inte finns någon mage på slangen, utan att den ligger med fall hela vägen.M ms2010 skrev:
På vilket sätt är det överkurs? Backventilens funktion i det fallet är inte att hindra uppumpat vatten från att rinna tillbaka. Funktionen är att hindra vatten från ett översvämmat kommunalt nät att tränga ner i pumpbrunnen och vidare in under huset.J jonaserik skrev:Backventil på den ledningen är nog lite överkurs, med självfall ut så blir det tomt. Däremot så ska det inte vara backis i pumpen eller på slangen ut från brunnen. Helst med fall även för den, om det inte blir fall när utloppet från brunnen är djupt ner, så går det att ha det högt upp. När pumpen går, pumpas det ur brunnen och när den stannar så blir det ett sug ut ( kapilärt ) och suger kanske tills det kommer luft i slangen, lite vatten går tillbaka, men slangen tom och kan inte frysa. Men gäller då att det inte finns någon mage på slangen, utan att den ligger med fall hela vägen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns ojordat 2-väg/förgrening och lamppropp allt med snabbanslutning?
El -
1 tums” anslutningslang till 3/4” anslutning. Hydroforpump
Vatten & Avlopp -
Säkerhet och övervakning vid pumpbrunn för dagvatten
El -
Verktyg för anslutningsslang i köksblandare ?
Vatten & Avlopp -
Lösningar för larm med 3G anslutning
Villalarm & Hemautomation