4 325 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Pumpautomat skramlar/rosslar?
Om jag uppfattar det rätt så är det så som du beskriver för brunn-pump. Men denna uppsättning är pump-backventil-sugslang-tappventil.HasseTeknik skrev:
När du skruvade av silen - fanns det då något kvar på slangen? Kan ju vara så att det är en sugslang med kombinerad sil och backventil. Om det är så och backventilen sitter kvar, så fungerar det inte., kanske du bara satt slangen felvänd. Rätt för brunnsidan är : sil - backventil - sugslang - pump........
Ut från pumpen ska det bara finnas hydropress, tryckvakt, manometer och en möjlighet att stänga av mot förbrukarna.
Jag funderar på om backventilen i det skedet behövs? Eller borde jag vända slangen så det blir pump-sugslang-backventil-tappventil?
Backventilen efter pumpen är inte bara onödig utan om den är riktad åt fel håll, så kommer systemet i sin helhet inte att fungera.
Hej!HasseTeknik skrev:
Backventilen är åt rätt håll systemet fungerar. Dvs jag kommer ju då inte kunna vända slangen då stoppar ju flödet vid tappventil
Kan rosslandet bero på att jag ej har gängtejp på sugslangen och luft kommer med? Inget vatten läcker men kanske blir ett problem iallafall?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Eftersom det är mycket ovanligt att ha en backventil direkt vid pumpens utlopp, så är mitt sista råd att helt enkelt montera bort den och se vad som händer.
Du kan också prova med en liten bit slang direktmonterad på pumpens utlopp och sedan mynnande i en balja, för att se om allt fram t.o.m. pumpen funkar som det ska
Du kan också prova med en liten bit slang direktmonterad på pumpens utlopp och sedan mynnande i en balja, för att se om allt fram t.o.m. pumpen funkar som det ska
Hej!
Ok jag gängade på sugslangen på utloppet och testkörde på nytt!
Numera inget rasslande ljud efter jag plockade bort den inbyggda backventilen
Däremot går den gärna igång 1gång i min och jag filmade manometern. Tydligen jobbar den upp trycket för att det därefter börjar sjunka ned långsamt för att jobbas upp igen. Bör jag pumpa upp luftkudden ytterligare via ventilen? Tror jag pumpade till 1,5bar men trycket den arbetar på ser ut o vara än högre!
Däremot går den gärna igång 1gång i min och jag filmade manometern. Tydligen jobbar den upp trycket för att det därefter börjar sjunka ned långsamt för att jobbas upp igen. Bör jag pumpa upp luftkudden ytterligare via ventilen? Tror jag pumpade till 1,5bar men trycket den arbetar på ser ut o vara än högre!
Ingen luft i blåsan eller trasig dito. Kolla trycket igen. Förtryck ska vara ca 2,5 bar vid tomt kärl. En pumpautomat jobbar bäst med start ca 2,5 bar och stopp 4,5 bar eller något lägre om man vill. Sen det med ofta start/stopp beror lite hur mycket flöde du tar ut, det är inte många liter i kärlet..
Om manometern sjunker, så finns bara 2 möjliga orsaker.
1. Du förbrukar vatten medvetet t.ex öppnat en kran eller via ett läckage.
2. Backventilen på sugslangen i brunnen, håller inte tätt.
1. Du förbrukar vatten medvetet t.ex öppnat en kran eller via ett läckage.
2. Backventilen på sugslangen i brunnen, håller inte tätt.
Du har ett litet litet läckage på insuget. Sugslangar med spiral kan behöva dubbla slangklämmor.Vildebill skrev:
Hej!
Däremot går den gärna igång 1gång i min och
jag filmade manometern. Tydligen jobbar den upp trycket för att det därefter börjar sjunka ned långsamt för att jobbas upp igen. Bör jag pumpa upp luftkudden ytterligare via ventilen? Tror jag pumpade till 1,5bar men trycket den arbetar på ser ut o vara än högre!
Du tappar såååååå lite vatten från pumphuset att den orkar suga luft , o sedan får jag i vattnet.
En pump kan i princip inte skapa undertryck på sugsidan såvida den inte skjuter iväg vatten på trycksidan. Men liiiite liiiite blir det. Och det räcker i ditt fall.
Ok tillbaks på ruta 1!
Efter att ha gått ett tag är den igång konstant men inget vatten kommer (tryck nere på 0)
Stängde av pump, öppnade ventil och pumpade upp blåsan från 1 till 2 bar.
Körde igång igen och trycket går upp men inget vatten kommer (mer än vad som verkar funnits kvar i pumphuset). Pump låter konstant men inget mer
Sil/backventil är fin i brunn. Jag kan pröva att fylla på pumphuset o köra igen ev?
Efter att ha gått ett tag är den igång konstant men inget vatten kommer (tryck nere på 0)
Stängde av pump, öppnade ventil och pumpade upp blåsan från 1 till 2 bar.
Körde igång igen och trycket går upp men inget vatten kommer (mer än vad som verkar funnits kvar i pumphuset). Pump låter konstant men inget mer
Sil/backventil är fin i brunn. Jag kan pröva att fylla på pumphuset o köra igen ev?
Troligtvis kan du ha ett haveri i pumhuset. Impellern kan i vissa fall lossna från axeln eller så är axeln av. Bara öppna upp pumhuset och kolla. Är det haveri i pumphuset så snurrar motorn men inget vatten kommer.
PS brukar skramla då
PS brukar skramla då
Hellre att jag då lämnar tillbaks den på garantin, köpte den från biltema för 1månad sen caJ jonaserik skrev: