Relät till vattenpumpen i vårt nya hus börjar slå konstant när vi duschar/spolar toalett eller i kran/kör diskmaskin etc, och det låter HÖGT. Vad kan det vara för fel och hur fixar jag det?

• Gilla
Itku
  • Laddar…
Kolla luftnivån i hydrofortanken, alternativt förtrycket i hydropressen.

L lordi skrev:
Kolla luftnivån i hydrofortanken, alternativt förtrycket i hydropressen.
Tack, jag kan misstänka att det är luftkudden i hydrofonen som är för liten. Är total novis på hur detta ska åtgärdas, men ett alternativ som jag förstår det är att stänga av pumpen och sen tappa ur vattnet ur hydrofonen. Regleras luftnivån av sig själv om jag därefter sätter på pumpen igen (efter tanken tömts helt)?

Problemt är att få in luft och ut med vattnet.
Man behöver öppna upptill för att luft ska pysa in så vattnet inte blir hängande.
Alternativt blåser man in luft med kompressor.

Protte

Tack, räcker det då att köpa en billig kompressor och fylla på i toppen (i nipplen, se bild). Hur vet jag hur mycket luft som ska fyllas på isf?

En närbild av en ventil, eller "nippel", på en tryckbehållare med en mätare och en tvättmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp, det blir jättebra. Gör såhär:

1. Stäng av pumpen.
2. Tappa ur så mycket vatten att du ser nivån i siktglaset på framsidan. Det bör vara ca en tredjedel luft i hydroforen.
3. Tryck i luft i toppen via ventilen tills du når det tryck där pumpen slår av (brukar vara runt 4-4,5 bar).
4. Sätt på pumpen igen.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.