Hej! Jag söker mig fördärvad men hittar inte svar på nätet.

Jag och min partner ska bygga nytt hus. Detaljplanen tillåter enplan med inredd vind. Vi vill bygga på höjden, så alltså högre än ett plan för att dels har vi vacker utsikt vi vill utnyttja och dels är tillåtna byggytan rätt liten. Problemet är att vill bygga med pulpettak. Är det överhuvudtaget möjligt att bygga 1.5-plan med pulpettak? Eller ska vi ge upp på den drömmen och försöka förlika oss med sadeltak?

Tacksam för hjälp 🙏

P
Det torde bli ett tvåplanshus med pulpettak..

Torde som i att du vet att det alltid blir tvåplans eller tror?

L Lamis skrev:
Hej! Jag söker mig fördärvad men hittar inte svar på nätet.

Jag och min partner ska bygga nytt hus. Detaljplanen tillåter enplan med inredd vind. Vi vill bygga på höjden, så alltså högre än ett plan för att dels har vi vacker utsikt vi vill utnyttja och dels är tillåtna byggytan rätt liten. Problemet är att vill bygga med pulpettak. Är det överhuvudtaget möjligt att bygga 1.5-plan med pulpettak? Eller ska vi ge upp på den drömmen och försöka förlika oss med sadeltak?

Tacksam för hjälp 🙏
Dålig taklösning för vind som ska inredas med boyta :(

P
L Lamis skrev:
Torde som i att du vet att det alltid blir tvåplans eller tror?
Ett 1,5 planshus får ha ett väggliv på max 0,7 meter för att inte bli ett 2-planhus.
Då torde det bli omöjligt att få till bostadsyta på ovanvåningen med ett pulpettak..

Plan- och byggförordningen 1 kap. 4 §:
"4 § Med våning avses i denna förordning ett utrymme i en byggnad där utrymmet avgränsas åt sidorna av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv.

En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida."

Det som begränsar är alltså 0,7 meter från golvet på ovanvåningen till "byggnadshöjden", vilket i fallet pulpettak räknas som medelvärdet av högsta och lägsta punkten. Svaret är då att det blir väldigt lågt i tak...

O Ordförande skrev:
Plan- och byggförordningen 1 kap. 4 §:
"4 § Med våning avses i denna förordning ett utrymme i en byggnad där utrymmet avgränsas åt sidorna av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv.

En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida."

Det som begränsar är alltså 0,7 meter från golvet på ovanvåningen till "byggnadshöjden", vilket i fallet pulpettak räknas som medelvärdet av högsta och lägsta punkten. Svaret är då att det blir väldigt lågt i tak...
Tack! Jag hade hoppats att det annorlunda sättet att räkna ut byggnadshöjd (medelvärde mellan högsta lägsta punkt) vid pulpetttak skulle kunna möjliggjort rimlig bostadsyta på ovanvåningen. Men vi kanske helt enkelt måste släppa tankarna på ett pulpettak 😔.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.