3 264 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Möjligt att bygga enplanshus med inredd övervåning?
Hej på er!
Ett muntligt besked från kommunen för 3 år sedan sa att det var ok med 1;5 plans (som jag nu förstått inte ens finns) men efter ny kontakt har jag nu fått annat besked och anar att vi inte kommer att kunna ro iland med vår "plan". Men jag vill dubbelkolla här då många är så kunniga =)
Vi vill helst bygga 1,5 plan, ungdomarnas sovrum och allrum uppe vore ju helt underbart samt att plattan blir billigare trots stor boyta. Men detaljplanen tillåter endast 1-plan med taklutning på 28 grader. Bygghöjd och byggyta är obegränsad. Men efter att ha läst på så ser jag att man endast får höja vägglivet 70 cm för att det ska räknas som enplan, tänkte då att ett bredare hus ändå kan ge en rimlig yta på öv men så hittade jag mer info. takhöjden får max vara 190 cm (högre på 60 cm bredd men det ger ju inte så mycket ;-)). Kan någon intyga om allt detta stämmer och att jag därmed kan skrinlägga planen på 1,5 plans hus alternativt hitta nya alternativ för tomt...
Jessica
Ett muntligt besked från kommunen för 3 år sedan sa att det var ok med 1;5 plans (som jag nu förstått inte ens finns) men efter ny kontakt har jag nu fått annat besked och anar att vi inte kommer att kunna ro iland med vår "plan". Men jag vill dubbelkolla här då många är så kunniga =)
Vi vill helst bygga 1,5 plan, ungdomarnas sovrum och allrum uppe vore ju helt underbart samt att plattan blir billigare trots stor boyta. Men detaljplanen tillåter endast 1-plan med taklutning på 28 grader. Bygghöjd och byggyta är obegränsad. Men efter att ha läst på så ser jag att man endast får höja vägglivet 70 cm för att det ska räknas som enplan, tänkte då att ett bredare hus ändå kan ge en rimlig yta på öv men så hittade jag mer info. takhöjden får max vara 190 cm (högre på 60 cm bredd men det ger ju inte så mycket ;-)). Kan någon intyga om allt detta stämmer och att jag därmed kan skrinlägga planen på 1,5 plans hus alternativt hitta nya alternativ för tomt...
Jessica
Det känns ju lite att kommunen vill omöjliggöra en inredd vind.
Men 70 cm förhöjtväggliv räknas från golvnivå. Kan man inte på ett enkelt sätt höja golvet med 20 cm, för att senare kunna sänka golvet igen? Om man inte planerar in badrum eller toa däruppe, då tror jag inte att man behöver bygglov om man senare vill inreda vinden (och sänka golvet)
Takhojden borde man rimligtvis beräkna/mäta invändigt. Även där skulle man kunna bygga ett lägre innertak än nödvändigt.
Obs, se detta inlägget inte som råd hur du ska göra men som brainstorming, där det kanske funkar och kanske inte
Men 70 cm förhöjtväggliv räknas från golvnivå. Kan man inte på ett enkelt sätt höja golvet med 20 cm, för att senare kunna sänka golvet igen? Om man inte planerar in badrum eller toa däruppe, då tror jag inte att man behöver bygglov om man senare vill inreda vinden (och sänka golvet)
Takhojden borde man rimligtvis beräkna/mäta invändigt. Även där skulle man kunna bygga ett lägre innertak än nödvändigt.
Obs, se detta inlägget inte som råd hur du ska göra men som brainstorming, där det kanske funkar och kanske inte
Ok, jag förstår hur du menar men känns inte som om att vi orkar med allt det trixandetharry73 skrev:
Det känns ju lite att kommunen vill omöjliggöra en inredd vind.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det hänger inte riktigt ihop. Max enplan och 28 graders taklutning kan ge hygglig takhöjd på vinden om huset görs tillräckligt brett. Inget hindrar att man lägger taket på "fel" håll för övrigt. Reglerna för hur man räknar finns i Plan- och byggförordningen (SFS 2011:338). Det där med 190 cm högt och 60 cm verkar komma från reglerna för areamätning. De finns inte i PBF.
Tack för input, läste också där men det fanns ju en och annan rad att ögna igenom men det jag hittade var bland annatJ justusandersson skrev:Det hänger inte riktigt ihop. Max enplan och 28 graders taklutning kan ge hygglig takhöjd på vinden om huset görs tillräckligt brett. Inget hindrar att man lägger taket på "fel" håll för övrigt. Reglerna för hur man räknar finns i Plan- och byggförordningen (SFS 2011:338). Det där med 190 cm högt och 60 cm verkar komma från reglerna för areamätning. De finns inte i PBF.
En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.
Punkt 2 går ju att "uppfylla" men 1 är ju svårt om jag redan i inledningsskedet vill inreda det till bostadsyta eller? =/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Både 1 och 2 skall uppfyllas för att vinden skall vara en våning. Lagspråk kan vara obegripligt ibland. jag ser inga hinder i ert fall.
Klicka här för att svara