Hej!

Vi har köpt en tomt inom detaljplanerat område i Göteborg och kollar på olika hustillverkare. Det som slagit mig är hur svårt det är att hitta information om byggnadshöjd hos många av tillverkarna. Detta är ju en av de viktigaste parametrarna när man kollar på vad man kan bygga. Även byggnadsytan tycker jag ibland göms undan. Inte bara en gång man hittat ett hus man gillar som man sedan måste släppa efter man googlat fram byggnadshöjd. För flera hustillverkare verkar det vara stört omöjligt att hitta något. Fiskarheden är ett sådant exempel.

Någon som har någon tanke kring varför inte alla redovisar detta öppet? Hustillverkare som ser detta får gärna länka till dokument om byggnadshöjd för sina modeller.

Visst är det så att byggnadshöjd räknas från marken efter lite komplicerade regler?
Om marken lutar, om det behöver fyllas upp, vilken sida som är mot gatan mm.

Så det kanske inte går att fastställa byggnadshöjden utan att veta hur tomten ser ut och hur huset skall placeras på tomten.

Det stämmer. De flesta verkar ju dock ha en siffra om man bara frågar. Sedan kan ju den faktiska byggnadshöjden variera något t.ex. beroende på om Byggnadshöjden räknas på medelvärde eller allmän plats nära huset osv.

Ibland kan de ju skilja 1,5m i byggnadshöjd på två snarlika hus med ungefär samma nockhöjd beroende på hur konstruktionen är gjord, kupor osv. Därför hade det ju varit smidigt om man hade utgångsvärdena iaf.

Precis! Min poäng är just det. Att två hus som för ett otränat öga ser ganska lika ut och som har ungefär samma nockhöjd eller totalhöjd (irrelevant i sammanhanget) kan ha extremt olika byggnadshöjd (enligt din definition ovan) beroende på vinkel, takkupa, frontespis osv.

Helt Ot men det är liknande med bilar årsmodell och modellår är två helt olika saker. Så byggnadshöjd och höjd på hus (bygggnad) är inte samma sak.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.