Byggahus.se

Prutmån fiskarheden

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag undrar hur mycket ni som byggt med fiskarheden lyckats pruta?

/Milli

2. M
    Medlem Nivå 2

Re: Prutmån fiskarheden

Ingen som lyckats pruta med Fiskarheden ???

3. B
    Medlem Nivå 2

Svårt att pruta med fiskarheden, dom har nog nära nog en nolltolerans vad gäller prutning. Dom skickar med en centraldammsugare eller något...

Anledningen troor jag är att säljarna är egna företagare och den prutning dom ger bort får dom stå för själva. Men det är bara en teori.

Prisvärt utan prut tycker jag! ;D (byggt ett modifierat svanen 200 m2.)

4. A
    Medlem Nivå 1

Det är väl inte direkt köparens marknad just nu när byggbranschen går som tåget. Men oavsett vilken husleverantör man väljer så går det väl alltid att göra något, fast man får väl kanske inte några rabatter "gratis". Vi kommer att göra så mycket vi bara kan själva för att komma ner i pris. Vidare kan man väl göra en deal på ett antal visningar. Har man sedan en tomt i ett attraktivt område där husleverantören vill komma in kan jag tänka mig att man kan utnyttja det. Att ha en tomt som inte är knuten till en viss husleverantör ger en ju också ett bättre förhandlingsläge. Se till att få alla ingående delar i offerten uppspecade och prissatta. Kanske behöver man inte allt som ingår som standard- eller så kan man bara förbereda för det och sedan köpa det längre fram (kamin, hörnbadkar, bastu osv).

Vi måste ner 200-300' på den första offert som vi har fått så jag antar att vi har ett digert förhandlingsarbete framför oss...

5. B
    Medlem Nivå 2

Ojojoj då har du att göra! Ska du också köpa fiskarheden? Annars resonerar du korrekt vad gäller prutning, men jag tror resonemanget skiter sig gällande fiskarheden....men försöka ska man!

6. A
    Medlem Nivå 1

Nej det är inte ett Fiskarheden hus vi främst tittar på. Och jag vet att det nog kan bli riktigt tufft att nå det pris vi önskar- men vi ska göra allt vi kan i alla fall!! Varenda 1000-lapp man kan komma ner är ju en 1000-lapp mindre att amortera. Jag återkommer säker längre fram när vi kommit någon vart i upphandlingarna!

7. E
    Medlem Nivå 1

Vi bygger med Fiskarheden. Huset kommer aug/september. Vi bygger 1½planshus. Vi har träffat vår försäljare ett par gånger. Eftersom vi har gjort väldigt många tillval och omritningar - nästan ingenting standard - så kanske det är inte är relevant att prata om prutning, men på tillvalen har vi kunnat pruta på det mesta faktiskt.

8. M
    Medlem Nivå 2

Eva_Sthlm Kul att ni lyckats pruta, då är det inte omöjligt med Fiskarheden då :)

Vi väntar på uppdaterad offert och sen blir det till att försöka pruta om den offerten ser ok ut och vi inte väljer nån annan leverantör.

9. M
    Medlem Nivå 1

Hej! Vi funderar också på Fiskarheden och jag undrar hur mycket folk faktiskt menar då de säger att de lyckats pruta på tex extra tillval. Jag skulle också vilja veta hur mycket det är kutym att få för att bli visningshus i ett Göteborgsområde?
    Hur länge brukar folk förbinda sig att visa upp huset?

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22

Säljaren jag pratade med sa nånting i stil med:

'-Tja de e ju min lön som minskar om jag säljer billigare än listpris...'

Men visst, minskar inte hans 'lön' så blir ju vår lön, som husköpare, som blir påverkad. ;)

Som jag har hört så är de tillvalen kan göra bra pris, bättre marginaler där antar ja.  :)

Men man lär väl inte få nåt gratis, utan att öppna munnen menar ja.

11. L
    Medlem Nivå 1

:)
    Eva, vilken modell bygger ni?
    Var ni och tittade på olika visningshus innan ni bestämde er?

Vi funderar på ett knipan, men vi har inte bestämt oss ännu...
    ...svårt!

Man sitter där med massor av huskataloger och ännu fler hus. Man ändrar sig hela tiden och svårt är det att på en ritning se, hur det blir i verkligheten.

När man gör sitt livs affär sitter man och tittar på bilder.

Vem skulle köpa en ny bil genom att titta på bilder???? ;D

Det man gör då är ju att provköra, prova och åter prova. Sen PRUTAS det.

Ja här på forumet kan man få lite tips och ideer i alla fall.

Lillemor