Oj vad många som skrivit men det är bra med lite diskussion.
Jag kanske ska förtydliga att jag inte är en dum person som ska pruta på allt, självklart ska båda parter vara nöjda med affären.

Kan förtydliga min känsla..
Jag har tittat på många hus och blivit besviken när man inte får se protokollet förns man är på visningen. Jag tycker det är bra om man får se det innan så man kan höra sig för med olika sakkunniga personer.
Just detta hus så ringde min sambo till mäklaren innan och fråga om det var nåt fel på huset men fick till svar att det var inga problem ett kanonhus! sa mäklarn.
Jag hade inte räknat med att lägga ut 40-50tkr på krypgrunden direkt när jag flyttat in men samtidigt förstår jag att hus kräver underhåll.

noone70: Nej det finns inga direkta villkor utan vi behöver bara tala om för mäklaren att vi vill dra oss ur.

Om det redan finns upptaget i besiktningsprotokoll ett fel och Ni med denna vetskap har lagt ett vinnande bud kan Ni inte pruta av den anledningen. Däremot finns i Ert avtal en klausul om ångerätt efter egen besiktning och i princip vad som helst från besiktningen kan användas som anledning för att häva köpet. Oftast hamnar säljaren i en utpressningsliknande situation eftersom det inte alls är säkert att budgivare 2 finns kvar och alternativet kanske är att ta ett nytt varv med visning m m. Har säljaren ett nytt hus han skall tillträda kanske han tycker det är värt att släppa några spänn för att genomföra affären.

Att pruta på ett lagt bud anser jag vara oförskämt,vi har själva råkat ut för detta när vi sålde vårt fritidshus, köparen gav ett bud sedan skulle det efter några dagar prutas på detta.
Jag blev heligt förbannad och det slutade med att jag sålde till en annan trots att jag på detta förlorade 10 000Kr den förste prutköparen återkom och var villig att köpa huset för ursprungliga budet, men allt tjafs hade retat upp mig då så jag sa nej.
Det kostade mig 10 000Kr den principen jag hade, men jag ångrar mig inte ändå, däremot har jag hört att ursprungliga köparen ågrar sitt tjafs och prutförsök.
Så se upp du kan förlora objektet.

• Gilla
Gawa och 3 till
  • Laddar…
Las Peras skrev:
noone70: Nej det finns inga direkta villkor utan vi behöver bara tala om för mäklaren att vi vill dra oss ur.
Vaddå, ni har alltså inte betalat handpenning än ? Har ni skrivit på något, vad isåfall ?

Detta styr väl egentligen vad du ska göra, det och hur gärna du vill ha huset.

I vårat fall så sa vi ju först ja till huset (efter en mycket krånglig budgivning), sedan skrevs det på papper och betalades handpenning (till nåt speciellt konto mäklaren hanterar), innan den var betalad är det väl svårt för någon att ställa krav, säljaren kan backa ur och vi kan backa ur.

I pappret vi skrev på så förband vi oss att köpa huset, men med en klausul att vi fick backa om det framkom okända fel till ett värde av över ett basbelopp (ca 40k) vid besiktningen. Det gjorde det, sammanlagt var det saker för ca 45k, där det första var mättad infiltration.

Nu blev det ett väldigt tjafsande om detta fram och tillbaka, säljarna ville ju sälja, och vi ville ju köpa, men ingen ville ta ansvar för felen, dom tyckte att dom kunde sänka priset med 30k, men vi tyckte ju att det hjälpte inte oss ett dugg efterssom då sjunker ju köpesumman, varvid storleken på lånet minskar med samma summa från banken, och skillnaden i månadskostnad på ett flermiljonlån som blir 30k mindre är ju helt försumbar.
Det slutade i alla fall med att säljaren tillslut gick med på att själva åtgärda infiltrationen, detta kostade 25k (med rotavdrag) varvid kostnaden för övriga fel sjönk till 20k, alltså långt under basbeloppsgränsen.

Kändes ju både bra och dåligt, men vi hade iaf fungerande avlopp och vi slapp fortsatt tjafsande.

Det var ju inte SÅ kul att bråka om detta när man hade sagt upp lägenheten man bor i, och så spelar man med kortet att backa ur köpet, vilket gör en helt bostadslös.. säljaren satt ju i liknande situation, dom hade ju redan köpt nytt hus och baken hade ingen lust att vänta ytterligare en budrunda.

Tycker synd om säljaren. Vilken klåpare till mäklare, varför då ens bry sig om att ta in en handpenning om köpare när som helst kan backa ur affären utan att riskera någonting.

Ja, den idén med ångerrätt för köparen är ju väldigt hyllad här på forumet. Själv har jag aldrig gillat tanken.

• Gilla
mangen5 och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om precis det här, hela vägen upp i tingsrätten!

Jag tycker inte du skall pruta för att du upptäcker ett fel du redan visste om. Att plasta in och sätta in en avfuktare kostar inte många kronor som flera här redan har skrivit. Alltså inget du behöver vara orolig för. Avfukatren drar ström för en 50-lapp i månade kanske.

MEN, skulle det visa sig att det finns andra fel, som i mitt fall, vi fick riva två hela väggar, kostnad 400 000:- pga fukt och sedan fick vi en tvist om fukten kommit utifrån eller från grunden. Vi förlikades på halva beloppet ca. och jag fick ett bättre isolerat hus.

Så jag tycker inte du skall oroa dig, men kolla gärna ett varv till med din besiktningsman om fukten kan påverka något annat. Kan den inte det så var glad åt ditt nya hus.

Lycka till!:rolleyes:

Jag förlorade budgivningen på mitt nuvarande hus!

En månad efter budgivningen ringer mäklaren mig o frågar om jag fortfarande är intresserad, vilket jag är.
han som van budgivningen har besiktat huset, o vill pruta.
men hans bud hamnar då under mitt, o jag var från början villig att köpa utan besiktning.

Jag får nu tillgång till anmärkningarna och får kolla på dom på huset. Jag tycker att mitt bud är realistiskt trots anmärkningars och säger att jag vill ha huset.
Mäklaren skriver ett luddigt dokument so ser ut att vara till den andra köparens fördel, där han ska få tillbaka handpenning om säljaren vägrar att pruta.
Den adra köparen skriver på, helt ovetande att jag sitter 10m bort i väntrummet.
Sen är det bara för mig att skriva på kontraktet i allt är klart...

O
Krypgrund är en känd risk. Att pruta på det efter att man lagt bud känns girigt.

Jag har betalat handpenning till mäklarens konto. I avtalet har vi satt ett datum och inom den tiden så skall vi själva besikta huset vilket vi gjort. Om vi tycker det är för mycket fel eller liknande så har vi rätt att backa affären, bra för köparn och dåligt för säljarn men det var mäklarn som föreslog det. Gör vi det så betalas handpenningen tillbaka utan nåt krav på oss köpare.
Eftersom det är mitt livs stora affär så bollar jag bara mina tankar eftersom krypgrunden är så viktig. Jag frågade mäklaren som säljer min bostad just nu och han tyckte jag skulle ta upp detta med säljarna om en ev prissänkning.

Nån som kan berätta vad det skulle kosta att sätta in en pump med jobb och rotavdrag? ev plastar jag själv.
Skall få en offert på måndag från ett stort företag. Jag känner att jag skulle klara av det själv men jag har så mycket jobb och annat privat så låter hellre nån annan göra det.

janwide skrev:
[..] Hen [..]
Lite off topic, men .. *kräks*

• Gilla
Kire_78 och 7 till
  • Laddar…
Las Peras skrev:
Jag har betalat handpenning till mäklarens konto. I avtalet har vi satt ett datum och inom den tiden så skall vi själva besikta huset vilket vi gjort. Om vi tycker det är för mycket fel eller liknande så har vi rätt att backa affären, bra för köparn och dåligt för säljarn men det var mäklarn som föreslog det. Gör vi det så betalas handpenningen tillbaka utan nåt krav på oss köpare.
Eftersom det är mitt livs stora affär så bollar jag bara mina tankar eftersom krypgrunden är så viktig. Jag frågade mäklaren som säljer min bostad just nu och han tyckte jag skulle ta upp detta med säljarna om en ev prissänkning.

Nån som kan berätta vad det skulle kosta att sätta in en pump med jobb och rotavdrag? ev plastar jag själv.
Skall få en offert på måndag från ett stort företag. Jag känner att jag skulle klara av det själv men jag har så mycket jobb och annat privat så låter hellre nån annan göra det.
Vad är det för golv på huset är det trä eller betong? Jag har betong, men gissar att du har trä. Alltså, se till att det inte rinner vatten någonstans då får du större problem.

elpaco skrev:
Lite off topic, men .. *kräks*
Jag kräks på asterisker.

"Hen" är riktigt kul tycker jag.

• Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske har missat det.. men :)
Såg ni besiktningsprotokollet innan ni budade och vann?
I så fall är det väl lite sent att börja ändra budet/pruta enligt mitt sätt att se det.
Om det däremot har upptäckts först efter budning och vinst med besiktningsklausul hamnar läget i ett annat läge.
Anser jag. :)

Varför vill du pruta på huset efter vunnen budgivning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.