18 106 läst ·
81 svar
18k läst
81 svar
Pruta på hus från 1909?
Mmmm, det är nästan så att om man gör en bildsök på google efter ordet inkompetens så är första träffen Anticimex företagslogga.Henrikn24 skrev:Tänk på att Anticimex är ökända för att utföra dåliga besiktningar. Anlita istället en riktig besiktningsfirma så kommer du att hitta ett stort antal ytterliggare brister som påverkar fastighetens pris.
Det är inte roligt att köpa ett hus som besiktigats enbart av anticimex eftersom många dyrbara överaskningar drabbar köparen senare.
Lita inte en sekund på deras besiktning utan gör som Henrik råder er och om säljaren har en doldafelförsäkring via dem så får du räkna med mycket tjafs och bråk om det skulle dyka upp några dolda fel som ni vill ha ersättning för.
Tack för informationen. Har du tips på andra besiktningsföretag som är kända utöver Anticimex?Henrikn24 skrev:Tänk på att Anticimex är ökända för att utföra dåliga besiktningar. Anlita istället en riktig besiktningsfirma så kommer du att hitta ett stort antal ytterliggare brister som påverkar fastighetens pris.
Det är inte roligt att köpa ett hus som besiktigats enbart av anticimex eftersom många dyrbara överaskningar drabbar köparen senare.
Tack för kunskapen om tak! Och ja, vi har reagerat på värmebrukningen oxå...Tjompo skrev:Hej.. Kikade lite på energi åtgången, får inte förbrukade kwh timmar och kostnaden att gå ihop.
Tex. elvärmen skulle kosta ca 1kr/kwh ,vvb kostar 0,7kr/kwh och hushållsel 0,77kr/kwh..
Inköpt pris är ju lika per kwh och spelar ingen roll vad varje kwh går till.
Min uppskattning av elkostnad/år uppgår till ca 32100kr och då är det räknat på 1,5kr/kwh inkl all avgifter mm.
Rätta mig om jag har fel..
Äger själv ett hus från 1910 som det var direktel i. Och den förbrukningen låg på ca 24000kwh fördelat på 110 + 65kvm boyta och den uppgick till ca 36000kr/år.
Idag har jag konverterat till vattenburet och jordvärme en investering på ca 120000kr (gjort allt själv).
Och vad gäller mossa på taket så är det garanterat trädena som mjölar av sig.. Står väldigt nära där.
Och mossa är rena döden för taket, både ytbeläggning och undertak samt läkt, ser detta väldigt ofta i mitt jobb då jag är takläggare.
Det var min input om detta.
Med vänlig hälsning, tjompo
Vattnet tas från bonden på granngården och det är en muntlig överenskommelse där ägaren idag betalar 1 000 kr per år för vattnet. Det finns avlopp, en trekammarbrunn med infiltration från 1994, där en tömningsbil kommer och tömmer denna en gång/år .Fröken Blom skrev:Härligt läge och vilket fint gammalt stenhus, kräver lite jobb men det kanske det kan vara värtUndrar vad utgångspriset varit om det vore i toppskick, förmodligen i en helt annan nivå.
Tror att huset är byggt innan 1909 förmodligen gissningsvis tidigare vid sekelskiftet eller rent av slutet av 1800-talet, det är det första året som finns i taxeringsuppgifterna men står det det ska man tänka till, det används när man tror det är byggt 1909 eller är äldre... Kan vara värt att kolla upp avloppet lite till.
Lägg ett bud som ni kan stå för och lycka till!
Källare är bara en del av huset. Krypgrund är under hela tror vi. Vattnet tas från bonden på granngården och det är en muntlig överenskommelse där ägaren idag betalar 1 000 kr per år för vattnet. Det finns avlopp, en trekammarbrunn med infiltration från 1994, där en tömningsbil kommer och tömmer denna en gång/år .Macarus skrev:Håller med mycket om vad som sagts ang. att det alltid är den lokala marknaden och läget som avgör. Sådant är svårt att bedöma utan att vara på plats eller ha koll på området.
Spontant tycker jag som byggnadsvårdare att det ser ut som ett hus med mycket potential men det finns ett antal saker att kolla upp som kan bli extra dyrt utöver vad som sagts. Avlopp och vatten verkar inte hålla måttet. Värt att ringa och checka med kommunen vad som krävs då sånt kostar. Fukt i källare och krypgrund är inget ovanligt men bör förstås kollas upp för att avgöra hur allvarligt det är (verkar lite udda med både källare och krypgrund, källare under bara en del av huset?).
Annars var beredd på mycket jobb eller att slanta upp många 100k på hantverkare. I vilket fall kommer det ta tid och kosta. MEN det kan också verkligen ge fantastiskt mycket tillbaka och bli ert drömhus. Själv tycker jag det är något väldigt speciellt att bo i ett gammalt hus med mycket historia som vi samtidigt tillsammans formar till vårt eget. Det är dock något som tar många år och det måste man vara beredd på. Tänk också på att hus och tomt kan man ändra på men läget är som det är. Läget måste man bara gilla helt enkelt.
Är det du som är säljaren till huset ifråga då? I så fall har du ju "hängt ut" dig själv. Innan var det ju ingen som visste vilket nick på BH det var som sålde huset.Stickan56 skrev:
Är det inte du som säljer huset fattar jag ändå inte vad du menar. Om man säljer sitt hus så har man ju redan gjort det offentligt, med de fel och brister det kan ha. Men det är ju huset man säljer, inte ägaren.
Ok. Det låter ju som rätt hyfsade lösningar ändå. Fungerar det bra för närvarande kan det fungera bra under en rätt lång tid framöver. Så småningom behöver ju infiltrationen grävas om men finns gott om hus med betydligt äldre icke omgrävda infiltrationer... Skrivningarna i protokollet fick mig att befara avloppet bestod i ett rör ut i närmsta dike :-/.hanniss skrev:Källare är bara en del av huset. Krypgrund är under hela tror vi. Vattnet tas från bonden på granngården och det är en muntlig överenskommelse där ägaren idag betalar 1 000 kr per år för vattnet. Det finns avlopp, en trekammarbrunn med infiltration från 1994, där en tömningsbil kommer och tömmer denna en gång/år .
Apropå vad en del skriver om att det inte går att pruta på redan kända brister. Jag håller med i princip men hur allvarliga bristerna egentligen är framgår inte av besiktningen. Hur illa en skadad fasad är beror helt på orsaken och om det finns underliggande problem. Här finns alltså mycket osäkerhet som man vill försöka forska vidare i. Det kan sen starkt påverka hur man värderar huset.
Vad jag förstår är det budgivning på gång snart. Här skulle jag inte direkt tala om prutning alls. En budgivning är en budgivning och högsta bud vinner. Punkt. Utgångspriset har liten betydelse i sammanhanget. Många budgivningar startar ju under utgångspriset och man har alltid rätt att välja sitt första bud fritt. Det man möjligtvis kan riskera med ett underbud skulle vara att förarga säljaren men jag tror den risken är liten. Vad man kan lyckas med beror förstås på de andras intresse och om säljaren kan acceptera ett lägre pris. Pruta skulle jag säga är när man upptäcker något nytt allvarligt under sin egen besiktning som motiverar en omförhandling av priset.
Det är därför säljaren gör en besiktning, för att slippa folk som bjuder skyhögt och sen ska pruta för minsta skavank som man t.o.m ser på visningen.
Om jag säljer en gammal bil så tar jag upp dom flesta felen i annonsen, så slipper man att folk ska pruta på trasiga askkoppar i en 20 år gammal bil för 5000:-
Om jag säljer en gammal bil så tar jag upp dom flesta felen i annonsen, så slipper man att folk ska pruta på trasiga askkoppar i en 20 år gammal bil för 5000:-
Nu har alla visningar varit och jag fick lägga ett bud nu men jag vågade inte förrän någon annan la ett bud först. Mäklaren ringer runt först och kollar intresse. Ingen har lämnat bud ännu. Tänkte buda 500 000 SEK. Är det ett skamligt bud?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är nog tveksamt om mäklare/säljare ens accepterar det som bud.
Skickade (500 000SEK) budet nu via sms, (budgviningen sker via sms efter samtal med mäklaren) får se om jag får några arga reaktioner från mäklaren/säljaren. Tycker dock det är konstigt att det inte har kommit in några bud än när denne/mäklaren nu ringer runt till folk. Det var rätt många på visningarna annars.
En mäklare skall framföra alla bud, sen så kan ju givetvis säljaren tacka nej.
lägg det bud som du känner är rätt för dig,
när jag köpte min lägenhet 02 så ville säljaren ha 240, jag la 180 och mäklaren garva bara åt mig. Jag stodd på mig och efter en vecka ringde han o undrade om jag ville ha den
har du råd o chansa med ett lägre bud så gör det eller lägg det bud du tycker är rimligt med tanke på renovering , läge etc
när jag köpte min lägenhet 02 så ville säljaren ha 240, jag la 180 och mäklaren garva bara åt mig. Jag stodd på mig och efter en vecka ringde han o undrade om jag ville ha den
har du råd o chansa med ett lägre bud så gör det eller lägg det bud du tycker är rimligt med tanke på renovering , läge etc
Tack för ditt stöd. Det är så vi känner, att det är en hel del jobb på huset. Ang. taket, isoleringen, vattnet som är en muntlig överenskommelse (av erfarenhet från en kompis så är vatten från brunn något folk bråkar om) finns inget servitut för det. Läget är tyvärr en nackdel. Sjön är en dybotten sjö så den är ingen vidare egentligen. Riksväg 50 kommer i framtiden trafikeras ännu mer då de bygger ny motor väg mellan Mjölby och Motala o det är beräknat att bli ännu mer trafik.dkp09 skrev:En mäklare skall framföra alla bud, sen så kan ju givetvis säljaren tacka nej.
Det är ju inte hela värden om mäklaren/säljaren tycker att vi är knäppa ang budet. Vi får då leta vidare om det inte skulle bli vårt. Renoveringen kommer kosta en hel del annars på det huset.
Vet du vad taxeringsvärdet är? har fått lära mej att om man köper billigare än taxeringsvärde så räknas det som gåva och om du i din tur kommer att sälja huset så kommer du att få motivera varför priset blev lägre än taxeringsvärdet. Annars kommer säljarens inköpspris att räknas som inköpspris vid försäljningen.
Tänk också på att om ni i dagsläget har ett annat boende som ni säljer och gör vinst på, så bör vinsten vara LÄGRE än summan av kostnaden på huset, annars åker ni på skatt direkt som inte går att skjuta upp. (Har jag också fått lära mej den hårda vägen)
I mitt fall, så ägde jag en bostadsrätt till 100% men köpte "bara" 50% av huset, och den vinst jag gjorde var högre än andelen jag betalade för vårt nya hus. Vi köpte det dessutom till ett pris under taxeringsvärde vilket gör att vi kommer att måsta motivera det låga priset och att vårt inköpspris ska räknas vid försäljningen. Vi måste även redovisa om det förekommer någon form av släktskap med säljaren, vilket det INTE gör.
Något att tänka på bara och som jag önskar att någon hade berättat för oss innan vi köpte hus.
Tänk också på att om ni i dagsläget har ett annat boende som ni säljer och gör vinst på, så bör vinsten vara LÄGRE än summan av kostnaden på huset, annars åker ni på skatt direkt som inte går att skjuta upp. (Har jag också fått lära mej den hårda vägen)
I mitt fall, så ägde jag en bostadsrätt till 100% men köpte "bara" 50% av huset, och den vinst jag gjorde var högre än andelen jag betalade för vårt nya hus. Vi köpte det dessutom till ett pris under taxeringsvärde vilket gör att vi kommer att måsta motivera det låga priset och att vårt inköpspris ska räknas vid försäljningen. Vi måste även redovisa om det förekommer någon form av släktskap med säljaren, vilket det INTE gör.
Något att tänka på bara och som jag önskar att någon hade berättat för oss innan vi köpte hus.