du kan ju välja tryck med luft i slangen, är övertygad att man kan få 10 bar med vatten med :)

ska golvet inte användas direkt som i mitt fall vill jag inte få vatten i slangen pga frysrisk. därför använde jag luft.

Jag är oerhört tacksam för alla gör-det-själv-tips jag fått. Det var det jag önskade så att jag slipper ringa rörläggaren efter varje moment.

En undran dock... vad behövs för att kunna ansluta apparatur till golvvärmeslangen? Krävs specialverktyg för att få på kopplingar på slangändarna så att jag sen kan skruva på manometrar och dylikt? OBS! Jag kommer inte ha någon fördelare förrän längre fram.

Krilleman
Vad har du för slang hellgun?

Vad för dn på slang och tillverkare? 17mm?

Tvåa på bollen:)

mvh

Det är uponors 17 mm.

Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Ah, tackar! Då ska jag nog kunna lösa detta.

Det är litelurigt att provtrycka med luft.
Anledningen är att luften komprimeras.
3- 4 bar som tidigare nämnts i tråden later högt.
Men jag är ingen expert.

ullberg
imported_Benno skrev:
10 bar?? När jag provtryckte var vattenledningstrycket mer än tillräckligt.
Man tycks ha ändrat normerna för provtryckning, tidigare var det vanligt med knappt 1,5*drifttrycket, och då räcker vattenledningstrycket. Nu för tiden är det knappt 1,5*beräkningstrycket, och då pratar vi en bra bit över 10 bar i ledningar för dricksvatten (DN10 trycks till lite under 15 bar) och beroende på val av golvvärmeslang antingen samma eller åtminstone runt 9 bar vid DN6. Då blir det lite knepigt med vattentrycket.

Se Uponors gällande beskrivning (1,43 * beräkningstrycket): http://www.uponor.se/~/media/Files/...022013_Egenkontroll_Tryck_Tathetskontroll.pdf

Och en lite äldre, ej gällande, från samma företag (1,5* drifttrycket): http://www.uponornordic.com/arkiv/H..._Golvvarmesystem/5_130_ek_txthetsprovning.pdf

ullberg
Jo just det, luft skulle jag aldrig trycka med, volymerna är inte att leka med, visst går det säkert bra 99 gånger av 100, men den där sista gången vill inte jag vara med. Är det inte dessutom så att man behöver tillstånd för att det ens ska vara lagligt att göra så (typ sprängcert el något liknande).

En pump enligt de som länkas ovan kostar inte ens 1500, jag köpte min begagnad (någon månad gammal, använd av en privatperson till just dennes golvvärme) för knappa tusenlappen och gör provtryckningen till en barnlek, och dessutom säker för användaren.

/U

Visst kan luft vara farligt men är det verkligen det om man trycker en golvvärme slang med några bar ? och är det så bra att trycka med vatten om nu slangen är skadad fast det kanske inte läcker ut så mycket.

0,2 bar får du trycka på en arbetsplats med luft utan att vidta några åtgärder har jag fått lära mig, trycker du högre hemma är det på egen risk.

Mvh

Vilka åtgärder gör man vid högre tryck spärrar av platsen ? Har man tex en slangvinda med 50 meter slang ansluten till en kompressor har man 8 kilos tryck i den och det har man vanligtvis utan speciella åtgärder.

Jag provtryckte med slang från kompressorn i verkstan. 10 bar vill jag minnas att jag tryckte till men jag har läst att det räcker med dubbla arbetstrycket - kolla i bruksanvisningen vad det står. Det skall vara vatten i systemet.

smurfen72 skrev:
Vilka åtgärder gör man vid högre tryck spärrar av platsen ? Har man tex en slangvinda med 50 meter slang ansluten till en kompressor har man 8 kilos tryck i den och det har man vanligtvis utan speciella åtgärder.
Ja man spärrar av arbetsplats och skyltar varnar, provtryckning med höga tryck. Oftast gör man det efter arbetstid med wire säkrad provtrycknings utrustning som är godkänd för luft. Har själv respekt för tryckluft och dess krafter skall jag tillägga. Off topic, vid högre tryck använder man ibland kvävgas batterier vid slutprovtryckning för att jobba upp trycket i luftssystemet innan kompressorn har monterats.

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.