17 115 läst ·
31 svar
17k läst
31 svar
Provtrycka golvvärme
Tydligen så märks det ganska väl på trycket även vid en mindre läcka och har det gått riktigt lång så blir parketten blöt... sånt där bör ju ingå i 10-års garantin, men efter det är det väl bara att tömma skiten och skruva upp vanliga element :-/. Nån sa att har det inte gått hål före sjutning så gör det inte det sen heller om du inte spikar eller skruvar genomo plattan ända ner till slangen, min granne som är lösvirkes-byggare har stått och hoppat på sin slang och bankat med skaplig vass kniv och den höll 
Vilken garantitid gäller för ev läckor?
Är det två år eller tio?
Känns ju väldigt olustigt att inte veta/känna till ev läckor, kan man märka en läcka innan parketten är genomblöt?
På vintern lär man ju märka det påengång iom minskad inomhustemp.
Men på sommaren? ???
Finns det typ "inbyggtläckagelarm"
Är det två år eller tio?
Känns ju väldigt olustigt att inte veta/känna till ev läckor, kan man märka en läcka innan parketten är genomblöt?
På vintern lär man ju märka det påengång iom minskad inomhustemp.
Men på sommaren? ???
Finns det typ "inbyggtläckagelarm"
Visst är det svårare att upptäcka läckage efter gjutning. Enligt leverantör av golvvärme kommer man dock att se att trycket sjunker vid läckage, vilket jag också tror. Efter gjutning skulle jag dock vänta i minst 12 h för att avläsa resultatet, men jag vet inte riktigt vad som rekommenderas.BoD skrev:
Anledningen till att vi trycksatte så länge var att vi skruvade ju golvgipset efter slangläggning. Med lite otur kan man skruva i slangen och då kan skruven hålla ganska tätt...lajbanson skrev:
Vi lånade testutrustning av en rörmokare. Man pumpar upp ett tryck och sen finns en manometer att kika på.frasse skrev:
Konstigt nog sjönk inte trycket i början - å andra sidan kanske vi inte hade tillräckligt högt tryck för att slangen ska börja expandera....kommer inte ihåg faktiskt.