Tydligen så märks det ganska väl på trycket även vid en mindre läcka och har det gått riktigt lång så blir parketten blöt... sånt där bör ju ingå i 10-års garantin, men efter det är det väl bara att tömma skiten och skruva upp vanliga element :-/. Nån sa att har det inte gått hål före sjutning så gör det inte det sen heller om du inte spikar eller skruvar genomo plattan ända ner till slangen, min granne som är lösvirkes-byggare har stått och hoppat på sin slang och bankat med skaplig vass kniv och den höll :)
 
Vilken garantitid gäller för ev läckor?
Är det två år eller tio?

Känns ju väldigt olustigt att inte veta/känna till ev läckor, kan man märka en läcka innan parketten är genomblöt?

På vintern lär man ju märka det påengång iom minskad inomhustemp. ;)

Men på sommaren? ???
Finns det typ "inbyggtläckagelarm"
 
Kolla trycket på pannan varje gång du går förbi, jag har min bredvid tvättmaskinen så det blir ett par gånger om dan ;)
 

Aha, tack!

Vi har inte flyttat in än, men vi har mätaren bredvid TM oxå, och där lär man ju befinna sig ganska ofta ;)
 
BoD skrev:
Går det att trycktesta efter gjutning? Är inte betongen så tät att ett tryckfall pga defekt slang inte kommer att uppstå efter så kort tid som en kvart?
Visst är det svårare att upptäcka läckage efter gjutning. Enligt leverantör av golvvärme kommer man dock att se att trycket sjunker vid läckage, vilket jag också tror. Efter gjutning skulle jag dock vänta i minst 12 h för att avläsa resultatet, men jag vet inte riktigt vad som rekommenderas.
 
Nu har jag forskat lite... Vid läcka sjunker trycket snabbt, men med tiden sjunker trycket lite lite hela tiden, det finns nån säkerhetsventil som pyser ut lite här å lite där, man får hålla koll och till och med fylla på ibland.
 
lajbanson skrev:
Nu har jag forskat lite... Vid läcka sjunker trycket snabbt, men med tiden sjunker trycket lite lite hela tiden, det finns nån säkerhetsventil som pyser ut lite här å lite där, man får hålla koll och till och med fylla på ibland.
Anledningen till att vi trycksatte så länge var att vi skruvade ju golvgipset efter slangläggning. Med lite otur kan man skruva i slangen och då kan skruven hålla ganska tätt...
 
Karl, gjorde ni trycktest själva, hur bar ni er åt i så fall?

 
Om man provtrycker golvvärmeslangarna med luft kommer trycket sakta sjunka till en början. Detta beroende på att slangarna expanderar av lufttrycket. Det tar ett par dagar innan trycket stabiliserar sig.
 
frasse skrev:
Karl, gjorde ni trycktest själva, hur bar ni er åt i så fall?
Vi lånade testutrustning av en rörmokare. Man pumpar upp ett tryck och sen finns en manometer att kika på.
Konstigt nog sjönk inte trycket i början - å andra sidan kanske vi inte hade tillräckligt högt tryck för att slangen ska börja expandera....kommer inte ihåg faktiskt.
 
ab-cd skrev:
Om man provtrycker golvvärmeslangarna med luft kommer trycket sakta sjunka till en början. Detta beroende på att slangarna expanderar av lufttrycket. Det tar ett par dagar innan trycket stabiliserar sig.
Det kanske är därför som rekommendationen är provtryckning med vatten.......
 
Edvin skrev:
Det kanske är därför som rekommendationen är provtryckning med vatten.......
Inte i träbjälklag ;)
 
...Har du rätt i, kanske inte så lyckat ::)
 
Pratade med vår KA idag, enligt honom (hans kontrollplan) skall det provtryckas samt visas protokoll.
 
Det "skulle" det hos oss oxå... :P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.