Kan begära provtryckning av golvvärmeslingorna ?
Eller skall det utföras ? Protokoll ? Ansvarar/kollar KA detta?

Det skall du absolut se till att får gjort! Det blir en krånglig historia om läckor upptäcks försent, det är tyvärr väldigt vanligt att man hoppar över den biten, med förklaringen att det brukar man hoppa över. Se till att du är närvarande för säkerhets skull, (talar av egen erfarenhet)

Hur går provtryckningen till? Hur kan jag som rudis i provtryckarbranschen se att något är fel?

BoD skrev:
Hur går provtryckningen till? Hur kan jag som rudis i provtryckarbranschen se att något är fel?
Du stirrar på manometern i säg 15 min. Om trycket sjunker är det dags att bli misstänksam. Tätt=konstant tryck.

När ska man provtrycka? När rören är installerade, men innan plattan gjuts, eller?

mvh
David

När ska man provtrycka? När rören är installerade, men innan plattan gjuts, eller?
Japp! Har hört om nåt pulver som man strör ut på slangarna när man provtrycker, å då ska man tydligen se var felet ligger...

lajbanson skrev:
Japp! Har hört om nåt pulver som man strör ut på slangarna när man provtrycker, å då ska man tydligen se var felet ligger...
Bara att hoppas att det är vindstilla.....

Cattis har ni testat detta? Intresserad av att veta mer om någon vet nå't. Tror i och för sig att jag håller mig till min manometer....

Vad gör man med sitt fina pulver om det är något fel...
Det känns som om det är tvärkört om slangen är paj nere i betongen...eller? Man lär ju knappast bila upp runt en eventuell skada för att sedan skarva och spackla igen...

man ska ju pulver-testa innan man gjuter Kalle!

Jag hade nog gjort det efteråt. Också.

Nej Edvin, vi har tyvärr inte testat detta men kolla brevlådan 8)

Går det att trycktesta efter gjutning? Är inte betongen så tät att ett tryckfall pga defekt slang inte kommer att uppstå efter så kort tid som en kvart?

Jo men efter gjutning är det ju så att säga försent, om man inte har turen att läckan ligger ovan betong. vitsen med att provtrycka är ju att lätt kunna laga felet. Det blir ju en automatisk prov-tryckning när du startar systemet, vi skulle kolla våran mätare i upp till ett dygn

Vi gjöt ju inte in slangen, men vi trycksatte ändå i en vecka...
Better safe than sorry...

Alltså ännu en post på den ingjutna golvvärmens minuskonto. Ett mindre läckage märks inte för användaren, men betongen blir mer och mer fuktig vid läckagestället.

Oddsen för ett läckage är nog milt uttryckt skyhöga, men vad kan hända på längre sikt om en ingjuten slang börjar läcka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.