Som Bjober förklarade tidigare så är det tankar som kan bli riktigt farligt. Tunna slangar kan vara otäckt, men knappast farligt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som Bjober förklarade tidigare så är det tankar som kan bli riktigt farligt. Tunna slangar kan vara otäckt, men knappast farligt.
Annars vore det ju intressant med däck till racercykeln med upp mot 11 bar. Dock blir ju luftmängden så liten att det inte gör någon skada utan mest är obehagligt / att man blir rädd/skrämd.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Sen använder vi kanske benämningen provtryckning lite slarvigt.
Det är ju skillnad på att trycka för att testa bristningsgräns jämfört med att trycka i läcksökningssyfte.
Ta ett vanligt 1/2" blått rör som man trycksätter till 4bar i syfte att läcksöka.
Normalt systemtryck är överskridet med ca 3ggr. Men det är fortfarande gissningsvis mer än 100bar kvar till sprängtryck.

• Gilla
Jmekr
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips!

Kunde inte riktigt förstå det med en gång men nu gick det upp ett ljus ,har jag förstått det rätt att vid en ev. läcka någonstans i systemet så skulle ungefär samma mängd luft eller vatten kunna läcka ut men med tanke på att vatten inte kan komprimera sig så skulle provtrycknig med vatten visa förändring avsevärt mycket snabbare än luft på manometern? Nu har iallafall manometern hållt sig konstant i ca 2 dygn med luft på låga 4 bar vilket känns bra , men med tanke på lärdomarna i tråden kanske det är lika bra o låna en pump o trycka på 9 bar vatten med för att kunna sova gott ..

Tack för hjälpen, särskilt Daniel och Bjober

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag förstår inte ditt resonemang, är det inte tätt kommer du få en vattenläcka ändå. Då är det väl bättre att upptäcka det i det skedet du är i nu?
Dina slangar är med största sannolik hela med ranke på vad du skrivit, men om du är så orolig så tryck med vatten.

Många testar sina slangar med luft för det går fortare och mindre slabb, är man någorlunda smart så förstår man konsekvenser ett fel kan orsaka och planerar utifrån det.

Vi testade 600m 40mm kollektorslang idag med luft, såpa och vatten runt skarvar, syns direkt om det är minsta lilla läcka.

Går ju att kombinera vatten och luft med, om man nu är orolig för att komprimera lift i slangarna. I med vatten och trycksätt med luft.

Hej!

Om du inte har skarvat slangen (vilket är egentligen inte tillåtet) eller misstänker skada på röret är läckage i praktiken endast möjlig vid fördelaren. Slangen ska tåla 10 bar/100 grader kontinuerligt och det är ingen risk att du på något sätt skadade röret med 8 bar luft. Risken i sådana fall är snarare att något lock/ventil skulle flyger av i hög fart.

När jag driftsatte mina 16mm LK PEX slingor skippade jag trycktestet (då allt var lagt i ett stycke och jag var 100% säker att slangen var oskadd). Jag luftade, driftsatte med 1 bar vatten och höll koll på fördelarkopplingar. Ingen har någonsin läckt. Däremot kunde vattentrycket sjunka något (typ 0.2 bar) första två veckor. Troligtvis är det PEX:en som "sträcker ut sig" till sin slutform.

Z Zakalwe skrev:
När jag driftsatte mina 16mm LK PEX slingor skippade jag trycktestet (då allt var lagt i ett stycke och jag var 100% säker att slangen var oskadd).
Man bör alltid provtrycka, hur vet du annars att slangen inte har några materialfel från tillverkningen?

Till vardags jobbar jag vanligtvis inte med pex utan med PE och där har jag ett flertal gånger råkat ut för rör som inte följer standarden och har skickats tillbaka till leverantören, något som även gäller rör från de stora etablerade rörtillverkarna.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Är väl otroligt smart att provtrycka med luft..! Och otroligt jäkla dumt att provtrycka med vatten!, vill då inte ha vatten sprutande om det läker.!

Läker det inte med luft så läker det inte med vatten...

Såg på ett avsnitt Fuskbyggarna med Timell, de provtryckte golvvärmeslinga som var lagt på övre plan, De provtryckte med vatten, de regnande rejält genom taket, så otroligt begåvat.

S
Z Zakalwe skrev:
Hej!

Om du inte har skarvat slangen (vilket är egentligen inte tillåtet) eller misstänker skada på röret är läckage i praktiken endast möjlig vid fördelaren. Slangen ska tåla 10 bar/100 grader kontinuerligt och det är ingen risk att du på något sätt skadade röret med 8 bar luft. Risken i sådana fall är snarare att något lock/ventil skulle flyger av i hög fart.

När jag driftsatte mina 16mm LK PEX slingor skippade jag trycktestet (då allt var lagt i ett stycke och jag var 100% säker att slangen var oskadd). Jag luftade, driftsatte med 1 bar vatten och höll koll på fördelarkopplingar. Ingen har någonsin läckt. Däremot kunde vattentrycket sjunka något (typ 0.2 bar) första två veckor. Troligtvis är det PEX:en som "sträcker ut sig" till sin slutform.
Den kan väl ha skadats under tiden du lagt dem också...?

S SvanteC skrev:
Den kan väl ha skadats under tiden du lagt dem också...?
Absolut. Det kanske var lite vågat av mig. En provtryckte jag med luft vill jag minnas....

Lånar tråden lite.
Om man driftsatt golvvärmesystemet med ca 1 bar och den håller 1 bar i en månads tid. Nu 2-3 månader senare är den nere på 0. Temperaturskiftningar från cirka 15 plus till minus 2-3 grader. Kan man säga att det är tätt eller läcker det ändå?

hur länge ska luften man provtrycker med stanna kvar för att det ska anses som tätt?

Luften? Jag provtryckte med vatten. Det står väl i instruktionen för ditt system hur provtryckning ska utföras?
Att trycket sjunker med temperaturen är naturligt. Men det var kanske utomhus temperaturen sjönk?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Luften? Jag provtryckte med vatten. Det står väl i instruktionen för ditt system hur provtryckning ska utföras?
Att trycket sjunker med temperaturen är naturligt. Men det var kanske utomhus temperaturen sjönk?
ja det provtrycktes innan gjutning och sen var trycket kvar efter gjutning innan huset kom idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.