Hej!
Här kommer en lite dum fråga:

Vi ska provtrycka våra vattenburna golvvärmerör från Thermotech. Har förstått att man kan använda en manometer men för att få in luft/vatten i systemet, kan man använda sig av sin högluftstvätt?

Har någon provat? Hur gjorde ni?

Om någon expert kan visa i detalj hur man kopplar manometern och slang och allt annat, vilka kopplingar man behöver etc vore jag SÅ TACKSAM!

Vi har en Intergral fördelare och shunt från Thermotech med 17mm rör.

Tack på förhand.

Det är klart att man kan bygga en masin som testar golvvärmeslingor, men är det värt besväret?

De flesta VVS firmorna har en sådan pump idag som man bara kopplar på och kör på önskat tryck. Ring runt och hyr/låna en sån och det blir så mycket enklare. Jag fick låna en sån av vår VVS kille utan kostnad i några dagar. Själva provtryckningen ska ju genomföras enligt beskrivningen från Thermotech, innan gjutning samt efter.

Lucky skrev:
.... kan man använda sig av sin högluftstvätt?
Om du menar högtryckstvätt, så blir mitt svar nej. Alldeles för högt tryck.
Har du redan vatten på platsen så kan det ju gå trycka med det, om det ger tillräckligt tryck.

Har inte Thermotech någon beskrivning över hur tryckningen skall utföras med tanke på tryck, och hur man skall ansluta påfyllningen?
LK skall tryckas med 10 bar eller nått i den stilen, Wirsbo 6 bar om jag inte minns fel. Så det skiljer mellan tillverkarna.

Dom tryck du nämner är maxtryck på slangen, inte provtrycket. Wirsbo anger 1,5x driftstrycket (om jag minns rätt) dvs 2,25 bar vid normalt slutet system.

Det enklaste är att provtrycka i samband med att man spolar ur luften ur slangarna. Koppla på trädgårdsslangen på ena anslutningen och en slang på den andra. En manometer behös också. Spola tills all luft försvunnit, stäng tillopp och utlopp. Öppna tilloppet försiktigt tills trycket stiger till tex 3 bar. Låt stå en halvtimme, sänk trycket snabbt till 2 bar. Efter några minuter ska trycket ha stigit igen, då är slangen enligt definition tät. Det finns bra instruktioner på www.uponor.se

Alternativt samma metod med tryckluft. Men du måste ändå spola ur slangen med vatten för att få ur luften innan drifttagning.

Jo, jag hade fel. Men det var därför jag lade in en brasklapp om mitt minne ;-)
Men för LK står det så här om :
"Om inte annat angivits, ska provtryckning med vatten ske vid ett tryck av 6,0 bar. Upprätthåll trycket ca 30 min och kontrollera samtliga kopplingsställen under denna tid. Därefter ska provtrycket sänkas till ca 3,0 bar vilket ska kvarstå i ca 2 timmar utan trycksänkning. "

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.