Byggahus.se
En tryckmätare som visar cirka 4,5 bar hålls i någons hand, avbildad i en närvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer som visar trycket i ett värmesystem med drygt 4,5 bar, ihopkopplat till LK-slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fem slingor med LK 16 mm slang, totalt 320 meter trycksattes med varmt kranvatten. Slingorna är ihopkopplade och der sitter en klocka på. Från början var det strax under sex bar och nu 4 dygn senare har det sakta sjunkit till knappt 4,5 bar.

Enl rörmockaren är det normalt förutsatt att jag inte sett någon läcka vilket jag inte gjort. Dock är jag lite fundersam men då jag eg inte kan någonting om detta så antar jag att jag får lita på det. Någon som har synpunkter eller är det rimligt att det sakta sjunker utifrån att slangen expanderat och att det är en del luft i systemet?

Det är alltså ingen fördelare inkopplad utan de fem slingorna sitter ihopkopplade med vara dra och en balofix i ena ändan och en manometer inkopplad.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det finn ett gäng trådar här på forumet som handlar om detta.
Här är en av dem:
[länk]

Stickan
Har läst allihopa. Dock ä ju systemet knte inkopplat och det är inte provtryckt enligt lks rekommendationer.

Golvet är lagt redan eftersom den provtryckning som gjordes var tillräcklig enligt rörisen. Hallen är flytspacklat under tiden rören höll runt 5 bar men nu har det alltså sjunkit från runt 6 ner till 4,5 på fyra dygn..
 
R
Provtrycka med varm vatten , vem säger det varmt vatten ökar i volym och minskar när det kallnar ,
vatten går inte att komprimera , det räcker med att tappa ur ett par centiliter för att sänka trycket flera hekto .Så vänta ett par dygn , så stabilerar det sig , lyser solen på plattan och värmer den så kan trycket öka flera hekto , det är inget onormalt , ha is i magen bara
PS du var före med detaljer , du behöver inte vara orolig
 
Stickan56
T Tokv41 skrev:
Har läst allihopa. Dock ä ju systemet knte inkopplat och det är inte provtryckt enligt lks rekommendationer.

Golvet är lagt redan eftersom den provtryckning som gjordes var tillräcklig enligt rörisen. Hallen är flytspacklat under tiden rören höll runt 5 bar men nu har det alltså sjunkit från runt 6 ner till 4,5 på fyra dygn..
Men om det han säger stämmer så borde det stabilisera sig och inte fortsätta att sjunka.

Stickan
 
Det finns guider hur man kan göra en korrekt trycning själv. Trycket sjunker för att varmvattnet blir kallt, hade du kört i 8c så hade det gått upp (när vattnet stiger till rumstemp i.e expanderar) för att sedan stabiliserats.
 
I Martenw skrev:
Det finns guider hur man kan göra en korrekt trycning själv. Trycket sjunker för att varmvattnet blir kallt, hade du kört i 8c så hade det gått upp (när vattnet stiger till rumstemp i.e expanderar) för att sedan stabiliserats.
Dock borde vattentemperaturen ha gått ner innan tycker jag men vi får se ger det något dygn till.

Vad är rekommendationen när man flytspacklar då? Har bara flytat en slinga men så mycket kan väl inte slangen expandera att det är något problem med att flyta den trycksatt eller?
 
R
Skulle nog inte flyta med max provtryck utan vänta tills du kan ha max drifttryck 1,5 bar , annars kommer slangen att åka jojo i det hål som blir vid flytningen , skramlar så att säga
 
R rävlyan skrev:
Skulle nog inte flyta med max provtryck utan vänta tills du kan ha max drifttryck 1,5 bar , annars kommer slangen att åka jojo i det hål som blir vid flytningen , skramlar så att säga
Det är redan flytspacklat då det var runt 5 bara tryck.. men jojo, expanderar den verkligen så mycket på fem bar?
 
Rulle av varmförzinkat spikningsband använt för att säkra slangar, visas mot vit bakgrund med produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte för övrigt fast all slang med sånt här spikband. Tänkte eg inte på om den tål flytspacklet?

Många eventuella misstag kan man göra när man gör något första gången.

Något man behöver vara orolig över?
 
R
Det är inga stora saker som händer kanske någon mm eller mindre , men stor skillnad på provtryck och drifttryck
Det med fästen brukar var en skena i plast , du har nog bandat slangen mot betongen , ingen ko på isen
det klarar sig , LKS slang har difftätning inbyggd
 
Golvvärmeslangar fastsatta i slingor på golv med förzinkade band och skruvar, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Det är inga stora saker som händer kanske någon mm eller mindre , men stor skillnad på provtryck och drifttryck
Det med fästen brukar var en skena i plast , du har nog bandat slangen mot betongen , ingen ko på isen
det klarar sig , LKS slang har difftätning inbyggd
Tänkte mest ifall bandet blir upplöst med tiden o därmed vasst. Men det är förzinkat iaf. Satte ner slangen ganska hårt med banden. En skruv på var sida.
 
R
Perfekt jobb dom ligger kvar när du flyter , speciellt i kurvorna brukar dom komma upp , grattis :)
om banden mot förmodan skulle försvinna , inte i min värld så kommer allt ligga kvar på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.