Byggahus.se
Hej,

Jag undrar hur man går till väga då man provtrycker sina golvvärmeslangar?

Är det bara att släppa in maxtryck med vatten i systemet nere vid exp. kärlet och sedan vänta en stund och kolla efter läckor?

Hälsn,

/ FS
 
Nja max tryck ? Ta 1bar . Koppla på på inloppet på fördelaren och se till att ha en manometer som du kopplar på returen. Släpp försiktigt på vatten men hjälp av en ventil (som du förmodligen har på fördelaren) och stryp flödet vid 1bar... Läckor kan vara svåra att hitta.
 
Kolla på wirsbos hemsida, där finns en instruktion bland broschyrerna.
 
Tack för tipsen MathiasS och Draven.

Hämtat från wirsbos broschyr:

"Avlufta och trycksätt systemet till 1,5 gånger drifttrycket. Upprätthåll detta tryck i 30 minuter och okulärbesikta kopplingspunkterna. Tappa snabbt av vatten till 0,5 gånger drifttrycket och stäng avtappningskranen. Stiger trycket till en nivå som är högre än 0,5 gånger drifttrycket tyder detta på att systemet är tätt. Låt trycket stå på i 90 minuter och okulärbesiktiga under tiden. Om trycket faller under denna tid indikerar det läckage i systemet."

Varför stiger trycket direkt efter att man har tappat ur vatten?

Måste man koppla på en separat manometer på returen, räcker det inte med att läsa av trycket på manometern nere i källaren?

Hälsn,

/ FS

 
När du ökar trycker vidgar sig slangen en aning. När du sedan sänker trycker drar slangen ihop sig igen och trycket ökar då.

Tydligast är väl att mäta på respektive slinga eller på hela fördelningsblocket om du gör allt på en gång.
 
Vad för sorts manometer kan jag använda om jag vill mäta varje slinga separat? Funkar en sån som egentligen är avsedd för tryckluftsgrejor som man lätt kan köpa på Clas Ohlson eller Biltema?

Hälsn,

/ FS
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Vet inte om man kan använda en sådan. På sigro.se eller rinkabyror.se finns mätare som funkar.
 
Fjattespatt skrev:
Vad för sorts manometer kan jag använda om jag vill mäta varje slinga separat? Funkar en sån som egentligen är avsedd för tryckluftsgrejor som man lätt kan köpa på Clas Ohlson eller Biltema?

Hälsn,

/ FS
Det funkar med en från Classe eller Biltema.
 
Jag bumbar denna tråden.
Någon som kan göra en detaljerad beskrivning på hur man bygger sin egen provtrycknings anläggning luft respektive vatten och vilken skall man helst använda.
 
tack för snabbt svar, men om jag bara vill provtrycka själva slangen, har inte kopplat den till fördelaren ännu, hur skulle du rekommendera att man gör då? Koppla manometern direkt på slinga och en avstängningsventil i båda ändar?
 
andi_j skrev:
tack för snabbt svar, men om jag bara vill provtrycka själva slangen, har inte kopplat den till fördelaren ännu, hur skulle du rekommendera att man gör då? Koppla manometern direkt på slinga och en avstängningsventil i båda ändar?
Ja precis så.
 
Golvvärmen har ett beräkningstryck på 0,6 Mpa, Kontrolltrycket skall vara 1,3 ggr beräkningstrycket dvs ca 0,8 Mpa eller 8 bar.
Detta tryck ska bibehållas under minst 2 timmar.

Samma sak gäller för tappvatten, Kontrolltrycket blir då 1,3Mpa eller 13 bar

Detta gäller i nyinstallationer enligt AMA 98.
 
Jenzza skrev:
Golvvärmen har ett beräkningstryck på 0,6 Mpa, Kontrolltrycket skall vara 1,3 ggr beräkningstrycket dvs ca 0,8 Mpa eller 8 bar.
Detta tryck ska bibehållas under minst 2 timmar.

Samma sak gäller för tappvatten, Kontrolltrycket blir då 1,3Mpa eller 13 bar

Detta gäller i nyinstallationer enligt AMA 98.
Njae.

Det där gäller nog inte pex-rör eftersom du då överstiger maximalt tillåtet tryck för tex Wirsbos rör.

http://www.uponor.se/upload/Documents%20%28PDF%20and%20officedocuments%29/Sweden/HS/pdf%20-%20egenkontroller/Egenkontroller/1130SE_082007_egenkontroll_tathetsprovning.pdf

Titta i detta dokument så ser du att tex uponor har en annan anvisning för pex. Den verkar rimlig att följa.

Hur ser texten för just pex-rör ut i AMA98?
Varifrån kommer siffran om beräkningstryck för golvvärmen? Är det en hittapåsiffra från någon standard eller hur funkar det? Beräkningstrycket antar jag avser maximalt drifttryck. Det kan inte vara många småhus som är i närheten av 6 kilo.
 
  • Gilla
Charliea
  • Laddar…
Njoe.

Det spelar ingen roll vilket mtrl det är i rören du provtrycker utan det beror på tryckklassningen.

Apparater och delar för värmesystem håller minst pn6, Dito för tappvatten pn10.

Wirsbos pex för värme är förhoppningsvis minst klassat pn6 = beräkningstryck.

Naturligtvis har man inte 6 bar i driftstryck vid golvvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.