Byggahus.se
Y
vvs'arna ville provtrycka golvvärmeslangen före de kopplade in något.

de satte stora kopplingar, en mätare på ena och en cykelventil på andra..

och nu, dygn senare, så kan jag se att det har sjunkit lite på mätaren..

måste detta innebära att det är hål på slangen, eller kan det vara deras kopplingar
eller att slangen trotsallt är en slang som töjer ut sig?
 
Man skall inte trycka längre än en timma, vill jag minnas. Det finns för många felkällor, typ lufttryck och temperatur som spelar in annars.

Vi tryckte med luft i flera veckor och det sjönk rejält med tiden. Systemet är dock tätt och fungerar finfint, så jag tror inte du skall vara orolig.
 
Y
men det är inte skadligt hoppas jag? för nu kommer den ju stå under tryck hela helgen.. i frustration slog jag lite på givaren, haha, den har tappat lite till..

men tack å lov för ditt inlägg, vore ju så in i helvete tragiskt att behöva riva vägg å golv igen..
 
Klart att det inte är skadligt,

läste om någon som satte hela systemet i tryck så fårt det var på plats och hade det sedan så under hela färdigställandetiden, allt för att kunna upptäcka om man av misstag gett sig på systemet.
 
Yrrol skrev:
men tack å lov för ditt inlägg, vore ju så in i helvete tragiskt att behöva riva vägg å golv igen..
Man brukar ju trycka innan man lägger igen..
 
Y
mycke_nu skrev:
Man brukar ju trycka innan man lägger igen..
det lät mer logiskt, hum.... fast och andra sidan, vad är poängen att trycka ett ofärdigt golv, det är ju först när ovanpåliggande golvskivan är fastskruvad som riskerna att slangen blivit skadad
 
Redigerat:
Kan du vara trevligt att veta att slangen är hel även när man just rullat ut den....

Har man flytande övergolv är väl dessutom det största riskmomentet för läckage just trasig slang eller möjligtvis tappade verktyg under golvläggningen. Egentligen borde man väl göra som för en installation av elektriska golvvärmeslingor där man kontrollerar regelbundet även vid vattenburet. Brukar själv trycka enligt uponors beskrivning direkt vid utläggning och sedan ha ett vattenfyllt system och provtrycka igen vid lämpliga tillfällen. Varning dock för att gjuta med högt tryck i slangen då värmeutvecklingen när betongen brinner ökar trycket rätt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.