Jag har den där Beijer-sågen, fast jag köpte den på Jula. Fungerar helt OK. En nackdel som inte tagits upp är att den låter illa, vilket har betydelse för gör det självaren som bara har kvällar att tillgå. Vinkelslipen låter lika mycket och ger mycket fulare snitt. Knäckare skulle jag gärna ha en, men den billiga jag provade hade aldeles för dålig precision

När det gäller knäckare så tror jag att de flesta fungerar skapligt. Jag har en billig från biltema som har en lite besvärande "bugg". Den har en vinklingsbar linjal, Men linjalen vrider sig inte i nollpunkten, Så om man vinklar den så stämmer inte linjalens gradering, Noll är inte längre under skärtrissan.

Inget stort problem, men jag hann sabba en platta innan jag insåg det. Nu får man istället mäta och markera på plattan.

Numera litar jag inte på knäckare med två stänger ...

biltema har en likadan funkar bra men skvätter en del klararde mina stenhårda klinker och överlevde! plusset är att det dammar ingenting

Mikael_L
hempularen skrev:
När det gäller knäckare så tror jag att de flesta fungerar skapligt. Jag har en billig från biltemasom har en lite besvärande "bugg"...*klipp*
Är det så.

Jag hoppas det i alla fall. För nu ska det kapas plattor till ett badrum och ett tvättstugegolv och att lägga ut bortåt 2000 för en sigma för några dagars engångsjobb känns ju lite svårmotiverat.

Det är lättkapade plattor det rör sig om här, tunna, inte granitkeramik.
Nåja, till badrumsgolvet är det nog lite jobbigare plattor, men då kan jag ju såga dom med den elmotordrivna vattenstänkade diamantkapen jag har. Det går förvisso långsamt, men till 3,5 m2 golv kan jag nog stå ut.

Jula har en kakelknäck för 99:- och en för 200:-
Biltema har en för 170:- och en för 500:-

Kan någon av dessa funka för mig?

T
Hyr en bra skärare istället, kostar inte många kronor.

Om du vill ha en riktigt bra kakelkap kan jag rekommendera den här :
http://www.jula.se/kakelkap-243008

Köpte en sån i våras när jag renoverade badrummet och kan bara säga att den var en gudagåva eftersom jag satte klinkerplattor i hela badrummet som var j___vligt hårda och vägrade dela sig i min knäckare..

Med den här kapen kunde jag såga 3 plattor åt gången med väldigt hög precision!

Det är väl lite som med skruvdragare, det är först när man satsar det blir bra. Har haft diverse budget modeller men när jag satte 25 m2 30cm klinker på diagonalen så skaffade jag en Sigma 3A. Det är en stor skillnad på kapar och kapar Enda felet är väl att man förmodligen satsat lika mycket på tveksamma modeller innan ...

Mikael_L
TeroM skrev:
Det är väl lite som med skruvdragare, det är först när man satsar det blir bra. Har haft diverse budget modeller men när jag satte 25 m2 30cm klinker på diagonalen så skaffade jag en Sigma 3A. Det är en stor skillnad på kapar och kapar Enda felet är väl att man förmodligen satsat lika mycket på tveksamma modeller innan ...
Ja, jag har en del sådana tråkiga historier med andra verktyg i min ägo, att först dumsnålt köpa något billigt och lite senare något bra ... :S

Lånade en sån, efter 4 plattor åkte jag och köpte 3A modellen ...

Den "funkade" ju visserligen men mina 30cm klinker plattor fick inte plats på diagonalen. 3A'n funkade riktigt bra vid badrumsrenoveringen med, lätt att knäcka 25 * 40 kakel, även smala remsor.

Det är helt annat att knäcka med stora Sigma modellen (har bara använt 3An men antar att det gäller även dom andra stora knäckarna)

Hornbach tar 489:- för Sigma 7A.
Jag hade redan köpt en på Bauhaus när jag upptäckte det, så jag fick min jättebilligt på Bauhaus p.g.a. deras 12%-garanti. Har inte använt den än, men min huvudplan för den är vanliga 15x15-kakel, så jag tror att den räcker för mig. (Vi har en såg också om det behövs.)

Det krävs ocskså någon sorts magiskt handlag för att få dessa knäckare att fungera. Jag fixar det mesta här hemma men just att knäcka plattor går jag bet på varje gång. Jag sågar istället.

Att se plattis som satte 30x60 kakel i badrummet knäcka dessa utmed långsidan var i klass med Joe Labero.

MathiasS skrev:
Det krävs ocskså någon sorts magiskt handlag för att få dessa knäckare att fungera. Jag fixar det mesta här hemma men just att knäcka plattor går jag bet på varje gång. Jag sågar istället.

Att se plattis som satte 30x60 kakel i badrummet knäcka dessa utmed långsidan var i klass med Joe Labero.
Känsla MathiasS, känsla ! Du saknar den ;)

Ja, visst är det häftigt när man faktistkt märker att man börjar få en sån där känsla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.